1. Cati kilometri pot avea masinile electrice second hand?
Am facut recent o analiza pe site-urile de anunturi auto din Europa pentru a vedea care este oferta de masini electrice second hand si care este rulajul mediu al acestora.
Spre suprinderea noastra am gasit multe modele Tesla cu un rulaj de peste 300.000 KM sau chiar peste 400.000 KM.
De exemplu acest anunt cu Tesla Model S din 09/2014 si nu mai putin de 333.062 KM la bord (sursa:mobile.de)
Sau acest anunt cu Tesla Model S din 12/2014 si aproape 400.000 KM la bord. (sursa:autoscout24.ro)
2. Conteaza asa de mult kilometrajul la o masina electrica?
Plecand de la aceasta intrebare ne-am pus problema daca o masina electrica cu un asemenea rulaj si 4-5 ani vechime merita cumparata la aproximativ jumatate de pret fata de una noua.
2.1. Intretinerea unei masini electrice.
Am verificat ce presupune intretinerea unei masini complet electrice direct pe site-ul producatorului si am gasit urmatorul plan de service pentru Tesla Model S:
- Reviziile se fac la fiecare 12 luni sau 20.000 km
- Tesla recomanda rotatia anvelopelor la fiecare 6 luni sau la fiecare 10.000 km.
- Inlocuirea lichidului de racire al bateriei in anul 4 iar apoi la fiecare 8 ani pentru modelul Original.
- Inlocuirea lichidului de racire al bateriei din 8 in 8 ani pentru modelul Refresh.
Anul 1 20.000 km |
Anul 2 40.000 km |
Anul 3 60.000 km |
Anul 4 80.000 km |
Anul 5 100.000 km |
Anul 6 120.000 km |
Anul 7 140.000 km |
Anul 8 160.000 km |
|
Inlocuirea lichidului de racire al bateriei | Original | Refresh | ||||||
Inlocuirea agentului de racire A/C | X | X | X | X | ||||
Înlocuirea lichidului de frana | X | X | X | X | ||||
Inlocuirea filtrului de aer | X | X | X | X | ||||
Inlocuirea bateriei telecomenzii | X | X | X | X | X | X | X | X |
Rotirea anvelopelor | X | X | X | X | X | X | X | X |
Inlocuirea lamelelor de la stergatoare | X | X | X | X | X | X | X | X |
Inspectia în mai multe puncte | X | X | X | X | X | X | X | X |
3. Ce probleme pot sa apara la o masina electrica in comparatie cu una cu motor termic?
Este foarte important de stiut ca la masinile electrice, neavand motor cu ardere interna, scapi de o multime de probleme cum ar fi: uzura interna a motorului din cauza frecarii, distributie, turbina, injectoare, filtru de particule, galerie de admisie, EGR, pompa de combustibil, catalizator, etc.
Pe langa reviziile standard mai pot aparea si unele probleme la motoarele electrice dar care de obicei au fost remediate pe garantie conform informatiilor citite pe forumurile posesorilor de Tesla.
La toate acestea se adauga problemele clasice ale unui tren de rulare: suspensii, articulatii, etc. Acestea sunt comune in mare masura cu masinile clasice si intra la categoria consumabile care trebuie inlocuite atunci cand se uzeaza.
Analizand cele de mai sus ajungem la concluzia ca o masina electica se intretine mai usor pentru ca nu vine cu toate complicatiile date de motoarele cu ardere interna.
4. Astfel principalul semn de intrebare vis-a-vis de rulajul ridicat al unei masini electrice ramane la baterie.
Pentru a raspunde la aceasta intrebare am analizat mai multe studii facute in randul posesorilor de Tesla printre care un studiu amplu facut de un forum al posesorilor de Tesla din Belgia si Olanda.
Acest studiu monitorizeaza peste 400 de vehicule din intreaga lume si informatiile se pot vedea intr-un fisier care poate fi accesat aici.
In studiu sunt incluse si masini Tesla Model S de peste 500.000 Km, mai exact Tesla Model S 100D de 539.000 Km si Tesla Model S P100D de 507.000 Km.
Datele din fisier arata ca in medie bateria se degradeaza cu aprox 5% dupa primii 100.000 Km si mai pierde inca aproximativ 5% in urmatorii 200.000 Km, ajungand la 90% in capacitate in jurul a 300.000 Km rulati.
Iata aici un grafic care arata curba degradarii bateriei luand in calcul toate masinile din studiu.
Daca mergem pe acceasi logica, putem spune ca la 600.000 Km rulati o Tesla Model S second hand ar putea avea inca 80% din capacitatea initiala a bateriei. Iar conform spuselor lui Elon Musk, Tesla a simulat 800.000 Km prin incarcari si descarcari repetate ale bateriei si aceasta mai avea 80% din capacitate.
De asemenea, conform teslarati.com (sursa foto de mai jos), un sofer de taxi din Finalanda, Ari Nyyssönen, a facut deja 400.000 Km cu masina lui Model S din 2014 cu baterie de 85 kWh si reuseste sa mai obtina aproximativ 93% din capacitatea originala a bateriei.
5. In concluzie tinand cont de pretul la jumtate si de un rulaj care nu afecteaza foarte mult durata de viata a bateriei, noi consideram ca o Tesla Model S second hand este o optiune de luat in calcul pentru iubitorii de masini electrice.
Nu uita! InspectorAuto.ro te ajuta sa nu iei teapa chiar si in cazul masinilor electrice. Poti verifica istoricul de kilometri si daune chiar si pentru masinile Tesla
Descarca de aici Gratuit un raport de istoric pentru Tesla cu 206.000 Km la bord.