Problema kilometrilor dati inapoi la masinile second hand este atat de frecventa, incat masinile cu kilometri reali au devenit exceptia si cele cu kilometrajul modificat regula in acest domeniu.
Motivul principal pentru care samsarii dau kilometrajul inapoi este profitul.
Problema aici este ca masinile bune si cu kilometri putini sunt scumpe si in vest (Germania, Olanda, Belgia, Franta etc) si nu poti face un profit la ele care sa merite afacerea. De aceea samsarii se orienteaza fie catre masini cu kilometri multi, fie catre masini avariate dar cu kilometri reali, fie catre masini cu probleme tehnice, fie catre fraude fiscale. Totul pentru a cumpara cat mai ieftin si a vinde cat mai scump in Romania.
Dintre toate situatiile enumerate mai sus, darea kilometrilor inapoi pentru a face masina mai usor vandabila si la un pret mai mare este cel mai usor de realizat, pretul unei interventii asupra rulajului fiind de obicei in jur de 50 - 100 Euro, iar "meseriasi" gasesti pe toate drumurile.
Problemele care decurg dintr-un kilometraj dat inapoi considerabil pot fi foarte grave, de la uzura avansata a componetelor motroului supape, chiuloasa, turbina, injectoare, pana la ruperea distributiei sau probleme grave la cutia de viteza automata. Toate aceste defectiuni pot avea costuri de reparatie de mii de euro, uneori pot ajunge si pana la 30-40% din valoarea masini.
De aceea este foarte important sa verificam istoricul de kilometri inainte de cumpararea masinii second hand urmata de o verificare tehnica a masinii in service sau prin Inspector pe Teren, pentru a afla starea ei actuala.
Daca nu ai verificat masina inainte de cumparare si constati ca ai luat teapa dupa aceea, este foarte greu sa te intorci impotriva vanzatorului mai ales daca este persoana fizica. De ce este greu? Pentru ca legea nu prevede in mod expres ca vanzarea masinii cu kilometrajul modificat este o infractiune asa ca actiunea in instanta trebuie deschisa pe inselaciune (ca vanzatorul ti-a vandut un bun necorespunzator, viciiat etc) cu sarcina probei la cumparator.
Dar solutia poate veni de la o initiativa legislativa recenta care spune ca „În pagina a doua a talonului să fie la fiecare vânzare o declaraţie privind numărul de kilometri. Aceasta să fie susţinută de către vânzător şi cu o declaraţie pe proprie răspundere, declaraţie care atrage prevederi din Codul Penal, adică duce şi la posibilitatea de a face închisoare”, explică Valeriu Steriu, deputat PMP, unul dintre inițiatorii proiectului de lege."
In completarea acestei propuneri sugestia noastra este sa declare infractiune si manopera de interventia asupra kilometrajului unei masini. Astfel vor fi descurajati foarte multi "meseriasi" care fac acest lucru.
Ce parere aveti despre acest lucru?
Pe acest subiect cei de la Digi24 ne-au solicitat un interviu pentru materialul de mai jos.
Cum comentati propunerea parlametarilor de a obliga vanzatorii sa treaca pe talon kilometrajul masinii pe propria raspundere? Ar rezolva aceasta initiativa problema kilometrilor?