Mirajul cartii de service la zi si tot ce omite acest document demodat

Mirajul cartii de service la zi si tot ce omite acest document demodat

Vanzatorii se arata foarte mandri cand exista o carte service pentru masina pe care vor ei sa o vanda, ca si cand cartea service ar fi argumentul suprem ca autovehiculul respectiv este in perfecta stare si ingrijit corespunzator. Din perspectiva cumparatorului, insa, o carte service la zi ar trebui sa fie mai degraba un element care trezeste suspiciuni, cu atat mai mult cu cat aceste documente demodate pot fi usor contrafacute, iar in ele sunt trecute informatii sumare.

 

Cel mai adesea, vanzatorii de masini cu carte service o prezinta ca pe o dovada a unei “masini bune”, iar cumparatorii vad in acest document, la randul lor, garantia ca au in fata o masina mai buna decat altele, reparata la timp, ingrijita.

 

Ce omite sa spuna cartea de service este, de fapt, mai important decat ce spune. Asadar, in cartile service veti gasi foarte rar sau niciodata informatii despre istoricul de daune al masinii. Sa fie clar pentru toata lumea: cartea service consemneaza doar intervalele de service recomandate de producator si daca acestea au fost respectate, indicand ce consumabile au fost inlocuite. De regula sunt consemnate filtrele si uleiul. Chiar daca uneori sunt inlocuite piese precum ambreiaj, bielete antiruliu sau capete de bara, acestea nu figureaza in cartile service. Deci masina poate fi intretinuta bine, dar chiar o carte de service onesta poate sa omita anumite reparatii.

 

In piata auto reviziile facute la timp au devenit, insa, cea mai mica grija. O masina cu carte service perfecta nu exclude situatia ca acea masina sa fi fost o dauna totala (oriunde: in Romania, Germania, Franta, etc...). Daca a fost dauna totala, teoretic, masina ar fi trebuit casata, dar in realitate nu se intampla asa. Acele masini sunt vandute ca epave samsarilor, cu toate documentele disponibile, inclusiv cartea service. Samsarul va repara masina cum stie el mai bine si mai ieftin, evident ca nu va mentiona in cartea service interventiile, iar masina va fi apoi revanduta. Este un risc de care orice cumparator de masina de ocazie trebuie sa tina cont!

 

In unele cazuri nici verifcarea VIN la reprezentanta nu spune mare lucru: va confirma ca intervalul de service corespunde cu cel din catea service si cam atat. Daca daunele suferite la un moment-dat de acea masina nu au fost reparate intr-o reprezentanta, atunci informatia privind istoricul de daune va fi imposibil de depistat prin metoda verificarii la reprezentanta.

 

Verificand masina la reprezentanta nu o sa afli nimic, ba chiar este posibil sa te bucuri ca are kilometri putini si reali. Nicio secunda nu trebuie sa-ti scape din vedere ce omite cartea de service!

Legislatia la nivelul UE este diversa, astfel ca nu toate accidentele ajung sa fie raportate la Politie sau la firmele de asigurari, motiv pentru care vigilenta cumparatorului trebuie mereu sa fie maxima, chiar si in contextul in care exista o carte service impecabila.

 

O alta capcana, deloc de neglijat, a cartilor service, este faptul ca ele pot fi relativ usor contrafacute. O carte service “in alb” se poate cumpara online cu circa 20 Euro, iar completarea ei “corespunzatoare” in Germania costa circa 50 Euro. Deci cu mai putin de 100 Euro o masina fara carte service, sau cu o intretinere nerealizata corespunzator, poate sa ajunga “din pix” o masina impecabila.

Carte service inspectorauto

 

Data fiind complexitatea pietei auto moderne – in care o masina rulata si avariata in Germania poate fi reparata in Polonia si vanduta in Romania, sau chiar rulata si avariata in Romania, reparata cine stie unde si revanduta in Elvetia sau Franta – cartea service a devenit un document demodat, depasit de realitatile legislative si economice.

 

O forma moderna a cartii de service exista, dar la foarte putine marci. Este vorba despre baza de date cu verificare in mai multe puncte. Astfel, informatiile despre service si daune sunt stocate in calculatoarele masinii, in cheie, in reteaua de service autorizata si in baza de date a fabricantului, intr-un server central. Chiar si acest sistem poate fi eludat daca vorbim despre masinile dauna totala care nu mai ajung intr-un service al marcii respective pentru constatarea daunei, iar samsarii intra pe fir.

 

Asadar... atentie! Nu va lasati pacaliti de mirajul cartii de service si verificati intotdeuna ce cumparati!

 

Inclusiv problema cartilor de service - asa cum este ea prezentata in acest articol a determinat aparitia serviciului de verificare fizica Inspector pe Teren.