Piata neagra a kilometrilor dati inapoi in Romania.

Piata neagra a kilometrilor dati inapoi in Romania.

Masinile cu kilometri dati inapoi sunt o problema peste tot in lume, iar in Romania piata neagra a kilometrilor are o valoare de circa 160 milioane euro/an, suma rezultata exclusiv din ajustarile in minus ale kilometrajelor masinilor aduse din alte tari. Acesti bani reprezinta castiguri neoneste realizate de samsari pe seama cumparatorilor creduli si pacaliti. Costurile suplimentare pe care acesti clienti le au cu reparatiile si intretinerea masinilor sunt aproximativ egale cu suma castigata de samsari prin darea kilometrajelor inapoi, ceea ce inseamna ca nereglementarea corespunzatoare a pietei auto second-hand si lipsa de transparenta genereaza pierderi cuprinse intre 300 si 350 milioane euro/an pentru clientii de masini rulate din Romania.

 

Politia germana estimeaza ca o treime dintre masinile rulate comercializate in Germania au kilometri dati inapoi, iar statisticile disponibile la nivelul UE arata ca circa 43% dintre masinile aduse in Franta, din Belgia, au kilometrajele ajustate in minus cu 91.000 km, in medie, dupa ce ele au parasit Belgia. in cazul Romaniei estimarile noastre arata ca circa 80% dintre masinile aduse din afara au kilometri dati inapoi, iar daca transformam aceste cifre in bani obtinem cifre colosale: intre 300 si 350 milioane euro/an – bani platiti exclusiv de clientii de masini rulate, fara ca acestia sa aiba garantia ca utilizeaza o masina sigura si cu kilometri reali.

 

Ca model pentru o piata auto second hand mai transparenta am indicat sistemul belgian (Car-Pass): 3 solutii simple si eficiente pentru rezolvarea problemei kilometrilor.

Iata cateva date interesante referitoare la piata de masini rulate din Europa:

 

  • in Germania se comercializeaza peste 7 milioane de masini rulate pe an, aproximativ dublu fata de piata de masini noi, potrivit KBA.
  • Politia germana estimeaza ca o treime dintre masinile la mana a doua din Germania au kilometrajele date inapoi, potrivit Car-Pass.
  • Circa 43% dintre masinile rulate aduse in Franta, din Belgia, au kilometri dati inapoi, in medie cu 91.000 km, potrivit Car-Pass.
  • Un samsar castiga in medie 800 euro la o masina la care da kilometrajul inapoi, avand castiguri cuprinse intre 500 si 2.000 euro, in functie de masina.
  • in Romania au fost importate anul trecut 250.662 masini la mana a doua din alte tari, dintre care 80% (200.530 unitati) pot avea kilometrajele ajustate in minus.

O solutie viabila pentru rezolvarea problemei kilometrajelor ajustate la nivelul UE este schimbul transfrontalier de date intre statiile de verificare tehnica periodica (ITP).

Pentru piata din Romania estimam – centralizand si analizand date publice – o piata neagra a kilometrilor de 160 milioane euro doar din darea kilometrajelor inapoi, la care se adauga cel putin tot atat ca suma necesara repararii si tinerii in functiune de catre clienti a masinilor cu probleme ascunse cumparate de la samsari. in total, o piata neagra a kilometrilor cuprinsa intre 300 si 350 milioane euro/an.

Acesti bani sunt impartiti relativ egal intre samsari, pe de-o parte, si piata de piese de schimb si service-uri auto pe de alta parte. in final, toata aceasta suma este suportata de catre cumparatori.

Voi ce parere aveti? Ce masuri ar trebui luate pentru a stopa sau macar a diminua acest fenomen?