Contact: 0733 461 105; L-V 9-18

Piata neagra a kilometrilor dati inapoi in Romania: o afacere de peste 300 milioane euro/an

13 ianuarie 2016 2 Mihai Cune

piata-neagra-a-kilometrilor-dati-inapoi-in-romania-o-afacere-de-peste-300-milioane-euro-an.jpg

Masinile cu kilometri dati inapoi sunt o problema peste tot in lume, iar in Romania piata neagra a kilometrilor are o valoare de circa 160 milioane euro/an, suma rezultata exclusiv din ajustarile in minus ale kilometrajelor masinilor aduse din alte tari. Acesti bani reprezinta castiguri neoneste realizate de samsari pe seama cumparatorilor creduli si pacaliti. Costurile suplimentare pe care acesti clienti le au cu reparatiile si intretinerea masinilor sunt aproximativ egale cu suma castigata de samsari prin darea kilometrajelor inapoi, ceea ce inseamna ca nereglementarea corespunzatoare a pietei auto second-hand si lipsa de transparenta genereaza pierderi cuprinse intre 300 si 350 milioane euro/an pentru clientii de masini rulate din Romania.

 

Politia germana estimeaza ca o treime dintre masinile rulate comercializate in Germania au kilometri dati inapoi, iar statisticile disponibile la nivelul UE arata ca circa 43% dintre masinile aduse in Franta, din Belgia, au kilometrajele ajustate in minus cu 91.000 km, in medie, dupa ce ele au parasit Belgia. in cazul Romaniei estimarile noastre arata ca circa 80% dintre masinile aduse din afara au kilometri dati inapoi, iar daca transformam aceste cifre in bani obtinem cifre colosale: intre 300 si 350 milioane euro/an – bani platiti exclusiv de clientii de masini rulate, fara ca acestia sa aiba garantia ca utilizeaza o masina sigura si cu kilometri reali.

 

Ca model pentru o piata auto second hand mai transparenta am indicat sistemul belgian (Car-Pass): 3 solutii simple si eficiente pentru rezolvarea problemei kilometrilor.

Iata cateva date interesante referitoare la piata de masini rulate din Europa:

 

  • in Germania se comercializeaza peste 7 milioane de masini rulate pe an, aproximativ dublu fata de piata de masini noi, potrivit KBA.
  • Politia germana estimeaza ca o treime dintre masinile la mana a doua din Germania au kilometrajele date inapoi, potrivit Car-Pass.
  • Circa 43% dintre masinile rulate aduse in Franta, din Belgia, au kilometri dati inapoi, in medie cu 91.000 km, potrivit Car-Pass.
  • Un samsar castiga in medie 800 euro la o masina la care da kilometrajul inapoi, avand castiguri cuprinse intre 500 si 2.000 euro, in functie de masina.
  • in Romania au fost importate anul trecut 250.662 masini la mana a doua din alte tari, dintre care 80% (200.530 unitati) pot avea kilometrajele ajustate in minus.

O solutie viabila pentru rezolvarea problemei kilometrajelor ajustate la nivelul UE este schimbul transfrontalier de date intre statiile de verificare tehnica periodica (ITP).

Pentru piata din Romania estimam – centralizand si analizand date publice – o piata neagra a kilometrilor de 160 milioane euro doar din darea kilometrajelor inapoi, la care se adauga cel putin tot atat ca suma necesara repararii si tinerii in functiune de catre clienti a masinilor cu probleme ascunse cumparate de la samsari. in total, o piata neagra a kilometrilor cuprinsa intre 300 si 350 milioane euro/an.

Acesti bani sunt impartiti relativ egal intre samsari, pe de-o parte, si piata de piese de schimb si service-uri auto pe de alta parte. in final, toata aceasta suma este suportata de catre cumparatori.

Voi ce parere aveti? Ce masuri ar trebui luate pentru a stopa sau macar a diminua acest fenomen?

2 Comentarii

Andrei@InspectorAuto 21 ianuarie 2016 03:10

Salut Adrian,

Din pacate problema cu care te confrunti este din pacate foarte des intalnita. Si nici nu stiu care ar putea fi rezolvarea pentru aceasta, caci totul porneste si se manifesta la nivel social. Ori mai departe, psihic.

Romanul care nu-si permite o masina noua si cauta o masina second hand intr-un buget X - si asa strans cu eforturi ori imprumuturi pe termen mediu spre lung - intotdeauna cauta marea cu sarea. De ce? In primul rand din lipsa de cunoastere si apoi, din ignoranta. Nu conteaza tot ce scrie peste tot in ziua de astazi, ce se tot spune si pe la TV si asa mai departe.

De cele mai multe ori nu mai conteaza cat de bine arata si merge masina atata timp cat numarul de kilometri rulati iti sperie psihicul fragil, vulnerabil atunci cand urmeaza sa faci o cheltuiala considerabila pt o masina "noua". Inclusiv de poti demonstra cu acte - carte service, facturi - ca masina dispune de componente si alte piese, oricat de multe, noi.
Apar apoi cazurile de genul: (am sa iti prezint o situatie personala)

Recent am vrut sa imi vand masina persoanala, pe care o am de 8 ani. Luata de noua. Desi are un rulaj de 130.000km, datorita varstei am considerat ca este cazul, pt siguranta, sa inlocuiesc componente, in special la trenul de rulare, frane si apoi, revizia tipica la motor. Ambreiajul este si el relativ nou. La fel si anvelopele(2 seturi sezoniere). Mare mi-a fost mirarea cand, un potential cumparator care m-a contactat, a facut o afirmatie de genul:

"Pai daca dvs. ati inlocuit deja ambreiaj, amortizoare, discuri, bucse si altele inseamna ca masina asta a fost hartanita tare, bagata prin drumuri proaste! Eu la a mea abia la 260.000 am schimbat amortizoare si la 350.000 ambreiajul!"

Domnul respectiv a gasit dificil de inteles ideea ca unii proprietari inlocuiesc piese pe masina si fara ca acestea sa fi ajuns deja in stadiul critic, cand nevoia de inlocuire este deja mult prea evidenta. Adevarul este ca astfel de cazuri, sunt rare. Din pacate.

Nu mai are rost sa mentionez ca masina nu a fost niciodata hartanita, alergata iar reviziile s-au efectuat mereu la 10-12.000km si ca la intervale de 6 luni masina afost dusa mereu la diagnoza si test de rampa, pt evaluare.

Insa, asa cum ai spus si tu, desi am cartea de service completa, intrarile nu sunt toate cu stampila reprezentantei. Am un service particular in care am incredere si doar acestia intervin asupra masinii mele. Asa cum sunt convins ca fac si majoritatea proprietarilor care tin la masinile lor si care au macar un minim de habar despre mecanica masinii pe care o conduc.

Asta ma conduce catre un alt aspect. Orice cumparator cauta masina cu revizii si interventii efectuate exclusiv in reprezentante. Este o aberatie. Cati dintre acestia, dupa ce vor cumpara masina, vor continua sa efectueze reviziile si interventiile in reprezentante? O parte infima, probabil un 10-15%. Si ma intreb apoi.. Oare ei cum vor reactiona cand vor dori sa vanda masina si cumparatorul va pune problema intr-un mod similar?

O masina buna, ingrijita se vede de la primul drive-test. Pur si simplu o simti. Asta daca stii si cat de cat despre masini.

Iar cat despre visatorii care asigura painea samsarilor, nu avem ce sa mai adaugam. Nu as putea sa spun decat ca isi merita soarta.

Adrian 19 ianuarie 2016 12:39

Sa știți, din experiență, cumparatorii "cer" masluirea kilometrajului. cerere si oferta....
Am o masina cu 340200 km. Merge si arata perfect. Are ambreajul original...motorul original..si nu se vinde pt ca are multi kilometri. Aceeasi varinta de mașină, cu 120mii km se vinde ca pinea caldă. Eu ce sa fac? (R : nu am mai vandut-o, o folosesc cu drag încontinuare). are reviziile facute la max.15000 km, discuri si placute de frana sau amortizoare si bucse schimbate la cel mai mic semn de defectiune. nu ma crede nimeni, sau nu vrea sa ma creada, pt ca nu sunt facute la reprezentanta.
am avut un cliend care a fost multumit de masina pana sa vada km. cand a vazut km, mi-a replicat ca isi aduce una din germania cu 80-100 km...la ceeasi bani ca a mea. oare crede cineva ca adusa din germania, o masina de 7 ani, are real 80mii km???
multumesc

Lasa un comentariu

Commentariile care contin injurii, un limbaj licentios, instigare la incalcarea legii, la violenta sau ura, vor fi sterse. Ii incurajam pe cititori sa ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate.

Verifica VIN

VIN

Cautare informatii disponibile