Update!!!
1 februarie 2017: Intra in vigoare prevederile legii 1/2017 care anuleaza timbrul de mediu. Incepand de astazi nu se va mai plati timbrul de mediu la inmatricularea unei masini second hand sau noi.
6 ianuarie 2017: Presedintele Romaniei a promulgat legea care elimina 102 taxe printre care si timbrul de mediu. Aceasta urmeaza sa fie publicata in Monitorul Oficial si cel mai probabil se va pune in aplicare de la 1 februarie sau chiar mai devreme.
Este oficial, de la 1 februarie 2017, nu se mai plateste taxa auto la inmatricularea autovehiculelor.
Extras din legea 1/2017
Art. XII.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 4 martie 2013, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 37/2014, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
24.02.2017: Uite taxa nu e taxa! Guvernul a spus ca se pregateste sa inlocuiasca timbrul de mediu cu o noua taxa de poluare sub forma de vigneta pentru accesul in diferite zone ale marilor orase. Presupusa vigneta va fi acordata in functie de norma de poluare si avea forma unui sticker colorat ce se va lipi in parbriz.
Guvernul nu spune insa ce se va intampla cu cei care au platit deja taxa auto in diferitele forme de pana acum. Normal ar fi ca acestia sa primeasca gratuit aceasta vigneta.
Cea mai mare taxa perceputa de statul roman in procesul de inmatriculare a unei masini este ceea ce numim acum “timbru de mediu”, o taxa care din ianuarie 2007 (cand a fost introdusa) incoace a suferit numeroase schimbari ale denumirii si ale formulei de calcul. Iata tot ce trebuie sa stii despre aceasta taxa, plus informatii despre ce sa faci si cum sa procedezi ca sa fie mai bine pentru tine.
In acest articol vei citi despre:
- Istoria taxei auto si de ce este important sa o cunosti. Un pic de neatentie te poate costa multi bani!
- Perioadele de fabricatie (mai precis, de prima inmatriculare) la care trebuie sa fii foarte atent atunci cand cumperi o masina la mana a doua.
- Cum sa actionezi pentru ca lucrurile sa functioneze in favoarea ta.
- Procedura de recuperare a taxei auto de la stat.
Un pic de istorie - timeline
2007
Ianuarie: Intra in vigoare taxa de prima inmatriculare (aceasta a fost prima denumire).
Martie: Comisia Europeana (CE) deschide o procedura de infringement impotriva Romaniei motivand ca taxa de prima inmatriculare este discriminatorie pentru anumite tipuri de masini.
Mai-Decembrie: Statul roman trimite mai multe propuneri de modificare a taxei de prima inmatriculare, dar CE nu le accepta. In tot acest timp taxa este incasata de la cumparatorii de masini.
Decembrie: CE a declansat a doua etapa a procedurii de infringement, faza premergatoare actionarii Romaniei in Instanta la Curtea Europeana de Justitie (CEJ).
2008
Aprilie: Guvernul Romaniei aproba o noua varianta a taxei auto, numita de acum taxa pe poluare auto. Cuantumul acesteia creste pentru masinile noi si scade pentru cele la mana a doua.
Noiembrie: Guvernul a decis exceptarea - pana la final de 2009 - de la plata taxei auto a masinilor noi, cu motoare Euro 4 si capacitate cilindrica mai mica de 2000 centimetri cubi (2 litri). Masinile cu motoare mai mari sau cu norma de poluare inferioara (Euro 3) nu sunt exceptate, pentru ele se plateste taxa oricum.
Decembrie: Guvernul decide triplarea taxei pe poluare auto pentru autovehiculelele second-hand achizitionate din afara Romaniei.
Decembrie: In urma unor proteste si confuzii, Guvernul spune ca vrea sa se intoarca la taxa pe poluare auto care era in vigoare in vara lui 2008 (deci fara triplarea cuantumului pentru masinile rulate aduse din alte tari).
Atentie! Masinile noi cu motoare mai mici de 2000 centrimetri cubi inmatriculate intre noiembrie 2008 si februarie 2010 au fost scutite de taxa auto, ceea ce inseamna ca la revanzare taxa auto trebuie platita.
2009
Februarie: Intra in vigoare o noua varianta a taxei, iar cuantumul acesteia scade cu circa o treime pentru masinile second hand aduse din alte tari, dar ramane mai mare decat era in vara lui 2008.
Iunie: Romania intra iar in conflict cu UE, iar CE cere tarii noastre sa modifice taxa fiindca inseamna discriminare sa exceptezi anumite masini de la plata, dar sa cresti taxa pentru alte tipuri de vehicule.
2010
Februarie: Incepe sa se plateasca taxa pe poluare auto si pentru masinile noi Euro 4, cu motoare de sub 2 litri - exceptarea ia sfarsit dupa ce Comisia Europeana a respins cererea Romaniei care voia prelungirea scutirii pana la jumatatea anului.
Decembrie: Guvernul aproba o crestere a taxei pentru masinile vechi.
2011
Ianuarie: Incepe sa se plateasca taxa de poluare auto inclusiv pentru toate masinile noi cu motoare Euro 5, dar valoarea este mica. In acelasi timp creste taxa auto pentru masinile second hand aduse din alte tari.
Aprilie: Curtea Europeana de Justitie (CEJ) decide ca taxa auto este discriminatorie, iar Guvernul este obligat sa o modifice.
August: Guvernul modifica taxa auto in sensul cerut de CEJ si vine cu o surpriza: introduce plata taxei de poluare auto si pentru masinile inscrise in circulatie in tara tara inainte de anul 2007 (adica inainte de intrarea in vigoare a primei forme a taxei auto). Acest lucru se va intampla cu ocazia revanzarii (transcriere/transfer de proprietate), iar plata acestei taxe auto revine in sarcina cumparatorului.
2012
10 ianuarie: Noua lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost publicata in Monitorul Oficial. Modificarile operate sunt cele anuntate in August 2011.
30 ianuarie: Guvernul suspenda pana la 31 decembrie 2012 prevederea prin care si masinile inscrise in tara inainte de 2007 vor plati taxa.
2013
Martie: Intra in vigoare timbrul de mediu asa cum este el cunoscut si astazi. Inca de la introducerea timbrului de mediu se discuta ipoteza de a-l inlocui cu o taxa pe poluare anuala, dar suntem in 2016 si acest lucru nu s-a intamplat.
Aici gasesti un calculator avansat pentru timbrul de mediu.
2015
Septembrie: Prin Ordonanta nr. 40/2015 s-a stabilit ca persoanele care au platit “taxa auto”, sub diversele sale nume, in perioada 1 Ianuarie 2007-15 Martie 2013 (deci se poate recupera orice suma care a fost platita sub alt nume in afara de “timbru de mediu”), o pot recupera fara sa deschida o actiune in Instanta. Pana la acel moment (Septembrie 2015) se putea solicita doar restituirea partiala a vechii taxe auto atunci cand aceasta era mai mare decat actualul timbru de mediu.
2016
Aprilie: A aparut si procedura de restituire, ea fiind inclusa in Ordinul comun al Ministerului Mediului, Apelor, Padurilor si al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 682/1154/2016 care a aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 274, din 12 Aprilie 2016. Practic abia acum se poate aplica ce a decis Guvernul in Septembrie 2015. Cererea de restituire se poate depune in urmatorii cinci ani, mai exact pana la 1 ianuarie 2021. Pentru restituire este nevoie de o cerere si patru documente: 1) actul de identittate al persoanei fizice/al reprezentantului persoanei juridice, impreuna cu imputernicirea data acestuia (copie); 2) documentul care atesta plata taxei auto (in lipsa acestui document verificarea platii se face in baza informatiilor detinute de autoritati); 3) cartea de identitate a vehicului (CIV) in original si copie; 4) certificatul de inmatriculare (talon) in original si copie.
Update!!!
2017
6 ianuarie: Presedintele Romaniei a promulgat legea care elimina 102 taxe printre care si timbrul de mediu. Aceasta urmeaza sa fie publicata in Monitorul Oficial si cel mai probabil se va pune in aplicare de la 1 februarie sau chiar mai devreme.
1 februarie: Timbrul de mediu nu se mai plateste la inmatricularea unei masini rulate sau noi in Romania.
Atentie la ce cumperi
De ce este important sa cunosti acest istoric? Simplu. Daca acum cumperi de la un prim proprietar o masina inmatriculata inainte de 1 ianuarie 2007, va trebui sa platesti timbru de mediu. El poate sa coste intre 1.000 Lei (in cel mai bun caz) si 10.000 Lei sau chiar peste. Depinde de capacitatea cilindrica si emisiile masinii, cert este ca pana si suma minima poate reprezenta un procent important din bugetul dedicat masinii. Pe de ala parte daca vei cumpara o masina care a fost prima data inmatriculata inainte de 1 Ianuarie 2007, dar a avut schimbare de proprietar dupa 1 Ianuarie 2013, atunci timbrul de mediu a fost cu siguranta platit la acel moment.
Nici masinile inmatriculate pentru prima data inainte de 1 Ianuarie 2007, dar care au avut schimbari de proprietar(i) in perioada 1 Ianuarie 2007- martie 2013 nu au timbrul de mediu platit. Deci atentie mare la intervale.
Un alt interval la care trebuie sa fii atent este noiembrie 2008-februarie 2010, insa doar pentru masinile Euro 4 cu motoare mai mici de 2 litri. Ele au fost scutite de taxa pe poluare auto in acel interval si plata timbrului de mediu revine in sarcina ta in cazul in care cumperi masina de la un prim proprietar. Daca a existat o schimbare de proprietar dupa martie 2013 in istoricul masinii (inclusiv trecerea de la leasing la inmatriculare pe persoana fizica), atunci timbrul de mediu este platit.
Dupa intrarea in vigoare a timbrului de mediu sunt taxati toti proprietarii, indiferent de norma de poluare a masinii. Dar cum poti sa faci sa platesti mai putin pe taxe? Cele mai raspandite motorizari pe piata second hand sunt Euro 4. Actuala formula de taxare, timbrul de mediu, are un cuantum de circa 3 ori mai mic pentru masinile Euro 4 mai vechi decat pentru cele Euro 4 mai noi. Desi au devenit obligatorii din Ianuarie 2005, majoritatea producatorilor auto au inceput sa comercialize masini Euro 4, in special pe benzina, inca din anul 2002. Asa se face ca timbrul de mediu pentru o masina Euro 4 din 2002-2003 este de trei ori mai mic fata de o masina Euro 4 din 2009. Acest lucru inseamna in Lei o diferenta minima de cel putin 1.000 Lei. La masinile ieftine acest lucru poate insemna 5-15% din buget.
In ceea ce priveste masinile cu motoare Euro 5, diferentele de timbru de mediu reprezinta procentual o crestere de la simplu la dublu cand vorbim de masini mai vechi versus masini mai noi, dar ca valoare timbrul de mediu ramane sub pragul de 1.000 Lei pentru cele mai multe motorizari din piata si poate fi chiar sub 300 Lei pentru motoarele de 1,2 litri Euro 5.
Situatia este asemanatoare si pentru motorizarile Euro 6, timbrul de mediu este relativ redus ca valoare, iar dat fiind faptul ca aceste masini sunt cele mai noi si mai scumpe, timbrul de mediu reprezinta un procent mic din bugetul dedicat achizitiei si inmatricularii masinii.
Taxa auto restituita
Atentie mare la masinile pentru care s-a platit taxa de prima inmatriculare si taxa pe poluare auto. Deci din intervalul 1 Ianuarie 2007 si 31 Decembrie 2012. Pentru aceste masini taxa poate fi recuperata destul de usor (in instanta sau doar pe cale administrativa, printr-o cerere) si este posibil ca unii proprietari sa fi procedat astfel. Revine in sarcina cumparatorului de acum sa achite timbrul de mediu. In cazul in care cumparati o astfel de masina cereti intotdeauna dovada recenta ca taxa a fost achitata si nerecuperata. In caz contrar s-ar putea sa va treziti cu o cheltuiala in plus, adesea de valoare considerabila (5-15% din valoarea masinii).
Pentru cei mai multi dintre clientii de masini recuperarea taxei auto este un demers inutil din punct de vedere financiar si asa a gandit si statul cand a introdus timbrul de mediu si legislatia aferenta restituirii taxelor anterioare. Returnarea banilor se face esalonat, pe cinci ani, iar pentru a ajunge acolo a fost nevoie de un proces si de o sentinta favorabila (pana la 12 Aprilie 2016, dupa aceasta data restituirea e posibila si pe cale administrativa, printr-o cerere). Cine s-a gandit ca va si vinde la un moment-dat acea masina si si-a facut calculele a inteles ca nu avea sens recuperarea taxei.
Singurii pentru chiar merita financiar demersul sunt cei care au platit zece de mii de lei pe taxa pentru masini poluante, cu motoare mari, pe care vor sa le tina pe viata (spre exemplu pana devin istorice/clasice sau pana sunt duse la casat).
Cu alte cuvinte, recuperarea taxei auto merita doar daca vei tine masina pe viata sau daca la momentul platii taxei auto initiale cuantumul era semnificativ mai mare decat ar fi in prezent (pentru masina respectiva).
Exista deci cetateni care au considerat taxa ilegala si imorala, prin consecinta au actionat statul in judecata si au castigat restituirea cuantumului. Altii, incepand din 12 Aprilie 2016, au ales calea administrativa, prin cerere. Este un demers mai degraba simbolic, iar restituirea reprezinta mai mult o reparatie morala decat financiara. Cert este ca asemenea situatii exista, iar cumparatorii de masina la mana a doua trebuie neaparat sa ceara si sa obtina dovada de la ANAF prin care sa se ateste statutul taxei auto pentru masina respectiva: recuperata sau nerecuperata. In acest fel reparatia moralo-financiara a unui client nu va cadea pe umerii noului cumparator de buna-credinta. Adica noul cumparator va trebui sa plateasca timbrul de mediu oricum, dar stiind acest lucru poate obtine un pret corespunzator pentru masina.