Contact: 0733 461 105; L-V 9-18

Taxa auto: Ce faci si cum procedezi sa fie mai bine pentru tine

22 mai 2016 21 Mihai Cune

taxa-auto-cum-procedezi-sa-fie-mai-bine-pentru-tine.jpg

Cea mai mare taxa perceputa de statul roman in procesul de inmatriculare a unei masini este ceea ce numim acum “timbru de mediu”, o taxa care din ianuarie 2007 (cand a fost introdusa) incoace a suferit numeroase schimbari ale denumirii si ale formulei de calcul. Iata tot ce trebuie sa stii despre aceasta taxa, plus informatii despre ce sa faci si cum sa procedezi ca sa fie mai bine pentru tine.

In acest articol vei citi despre:

  • Istoria taxei auto si de ce este important sa o cunosti. Un pic de neatentie te poate costa multi bani!
  • Perioadele de fabricatie (mai precis, de prima inmatriculare) la care trebuie sa fii foarte atent atunci cand cumperi o masina la mana a doua.
  • Cum sa actionezi pentru ca lucrurile sa functioneze in favoarea ta.
  • Procedura de recuperare a taxei auto de la stat.

 

Un pic de istorie - timeline

2007

Ianuarie: Intra in vigoare taxa de prima inmatriculare (aceasta a fost prima denumire).

Martie: Comisia Europeana (CE) deschide o procedura de infringement impotriva Romaniei motivand ca taxa de prima inmatriculare este discriminatorie pentru anumite tipuri de masini.

Mai-Decembrie: Statul roman trimite mai multe propuneri de modificare a taxei de prima inmatriculare, dar CE nu le accepta. In tot acest timp taxa este incasata de la cumparatorii de masini.

Decembrie: CE a declansat a doua etapa a procedurii de infringement, faza premergatoare actionarii Romaniei in Instanta la Curtea Europeana de Justitie (CEJ).

 

2008

Aprilie: Guvernul Romaniei aproba o noua varianta a taxei auto, numita de acum taxa pe poluare auto. Cuantumul acesteia creste pentru masinile noi si scade pentru cele la mana a doua.

Noiembrie: Guvernul a decis exceptarea - pana la final de 2009 - de la plata taxei auto a masinilor noi, cu motoare Euro 4 si capacitate cilindrica mai mica de 2000 centimetri cubi (2 litri). Masinile cu motoare mai mari sau cu norma de poluare inferioara (Euro 3) nu sunt exceptate, pentru ele se plateste taxa oricum.

Decembrie: Guvernul decide triplarea taxei pe poluare auto pentru autovehiculelele second-hand achizitionate din afara Romaniei.

Decembrie: In urma unor proteste si confuzii, Guvernul spune ca vrea sa se intoarca la taxa pe poluare auto care era in vigoare in vara lui 2008 (deci fara triplarea cuantumului pentru masinile rulate aduse din alte tari).

Atentie!  Masinile noi cu motoare mai mici de 2000 centrimetri cubi inmatriculate intre noiembrie 2008 si februarie 2010 au fost scutite de taxa auto, ceea ce inseamna ca la revanzare taxa auto trebuie platita.

2009

Februarie: Intra in vigoare o noua varianta a taxei, iar cuantumul acesteia scade cu circa o treime pentru masinile second hand aduse din alte tari, dar ramane mai mare decat era in vara lui 2008.

Iunie: Romania intra iar in conflict cu UE, iar CE cere tarii noastre sa modifice taxa fiindca inseamna discriminare sa exceptezi anumite masini de la plata, dar sa cresti taxa pentru alte tipuri de vehicule.

 

2010

Februarie: Incepe sa se plateasca taxa pe poluare auto si pentru masinile noi Euro 4, cu motoare de sub 2 litri - exceptarea ia sfarsit dupa ce Comisia Europeana a respins cererea Romaniei care voia prelungirea scutirii pana la jumatatea anului.

Decembrie: Guvernul aproba o crestere a taxei pentru masinile vechi.

 

2011

Ianuarie: Incepe sa se plateasca taxa de poluare auto inclusiv pentru toate masinile noi cu motoare Euro 5, dar valoarea este mica. In acelasi timp creste taxa auto pentru masinile second hand aduse din alte tari.

Aprilie: Curtea Europeana de Justitie (CEJ) decide ca taxa auto este discriminatorie, iar Guvernul este obligat sa o modifice.

August: Guvernul modifica taxa auto in sensul cerut de CEJ si vine cu o surpriza: introduce plata taxei de poluare auto si pentru masinile inscrise in circulatie in tara tara inainte de anul 2007 (adica inainte de intrarea in vigoare a primei forme a taxei auto). Acest lucru se va intampla cu ocazia revanzarii (transcriere/transfer de proprietate), iar plata acestei taxe auto revine in sarcina cumparatorului.

 

2012

10 ianuarie: Noua lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost publicata in Monitorul Oficial. Modificarile operate sunt cele anuntate in August 2011.

30 ianuarie: Guvernul suspenda pana la 31 decembrie 2012 prevederea prin care si masinile inscrise in tara inainte de 2007 vor plati taxa.

 

2013

Martie: Intra in vigoare timbrul de mediu asa cum este el cunoscut si astazi. Inca de la introducerea timbrului de mediu se discuta ipoteza de a-l inlocui cu o taxa pe poluare anuala, dar suntem in 2016 si acest lucru nu s-a intamplat.

Aici gasesti un calculator avansat pentru timbrul de mediu.

2015

Septembrie: Prin Ordonanta nr. 40/2015 s-a stabilit ca persoanele care au platit “taxa auto”, sub diversele sale nume, in perioada 1 Ianuarie 2007-15 Martie 2013 (deci se poate recupera orice suma care a fost platita sub alt nume in afara de “timbru de mediu”), o pot recupera fara sa deschida o actiune in Instanta. Pana la acel moment (Septembrie 2015) se putea solicita doar restituirea partiala a vechii taxe auto atunci cand aceasta era mai mare decat actualul timbru de mediu.

 

2016

Aprilie: A aparut si procedura de restituire, ea fiind inclusa in Ordinul comun al Ministerului Mediului, Apelor, Padurilor si al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 682/1154/2016 care a aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 274, din 12 Aprilie 2016. Practic abia acum se poate aplica ce a decis Guvernul in Septembrie 2015. Cererea de restituire se poate depune in urmatorii cinci ani, mai exact pana la 1 ianuarie 2021. Pentru restituire este nevoie de o cerere si patru documente: 1) actul de identittate al persoanei fizice/al reprezentantului persoanei juridice, impreuna cu imputernicirea data acestuia (copie); 2) documentul care atesta plata taxei auto (in lipsa acestui document verificarea platii se face in baza informatiilor detinute de autoritati); 3) cartea de identitate a vehicului (CIV) in original si copie; 4) certificatul de inmatriculare (talon) in original si copie.

 

Atentie la ce cumperi 

De ce este important sa cunosti acest istoric? Simplu. Daca acum cumperi de la un prim proprietar o masina inmatriculata inainte de 1 ianuarie 2007, va trebui sa platesti timbru de mediu. El poate sa coste intre 1.000 Lei (in cel mai bun caz) si 10.000 Lei sau chiar peste. Depinde de capacitatea cilindrica si emisiile masinii, cert este ca pana si suma minima poate reprezenta un procent important din bugetul dedicat masinii. Pe de ala parte daca vei cumpara o masina care a fost prima data inmatriculata inainte de 1 Ianuarie 2007, dar a avut schimbare de proprietar dupa 1 Ianuarie 2013, atunci timbrul de mediu a fost cu siguranta platit la acel moment.

Nici masinile inmatriculate pentru prima data inainte de 1 Ianuarie 2007, dar care au avut schimbari de proprietar(i) in perioada 1 Ianuarie 2007- martie 2013 nu au timbrul de mediu platit. Deci atentie mare la intervale.

Un alt interval la care trebuie sa fii atent este noiembrie 2008-februarie 2010, insa doar pentru masinile Euro 4 cu motoare mai mici de 2 litri. Ele au fost scutite de taxa pe poluare auto in acel interval si plata timbrului de mediu revine in sarcina ta in cazul in care cumperi masina de la un prim proprietar. Daca a existat o schimbare de proprietar dupa martie 2013 in istoricul masinii (inclusiv trecerea de la leasing la inmatriculare pe persoana fizica), atunci timbrul de mediu este platit.

Dupa intrarea in vigoare a timbrului de mediu sunt taxati toti proprietarii, indiferent de norma de poluare a masinii. Dar cum poti sa faci sa platesti mai putin pe taxe? Cele mai raspandite motorizari pe piata second hand sunt Euro 4. Actuala formula de taxare, timbrul de mediu, are un cuantum de circa 3 ori mai mic pentru masinile Euro 4 mai vechi decat pentru cele Euro 4 mai noi. Desi au devenit obligatorii din Ianuarie 2005, majoritatea producatorilor auto au inceput sa comercialize masini Euro 4, in special pe benzina, inca din anul 2002. Asa se face ca timbrul de mediu pentru o masina Euro 4 din 2002-2003 este de trei ori mai mic fata de o masina Euro 4 din 2009. Acest lucru inseamna in Lei o diferenta minima de cel putin 1.000 Lei. La masinile ieftine acest lucru poate insemna 5-15% din buget.

In ceea ce priveste masinile cu motoare Euro 5, diferentele de timbru de mediu reprezinta procentual o crestere de la simplu la dublu cand vorbim de masini mai vechi versus masini mai noi, dar ca valoare timbrul de mediu ramane sub pragul de 1.000 Lei pentru cele mai multe motorizari din piata si poate fi chiar sub 300 Lei pentru motoarele de 1,2 litri Euro 5.

Situatia este asemanatoare si pentru motorizarile Euro 6, timbrul de mediu este relativ redus ca valoare, iar dat fiind faptul ca aceste masini sunt cele mai noi si mai scumpe, timbrul de mediu reprezinta un procent mic din bugetul dedicat achizitiei si inmatricularii masinii.

 

Taxa auto restituita 

Atentie mare la masinile pentru care s-a platit taxa de prima inmatriculare si taxa pe poluare auto. Deci din intervalul 1 Ianuarie 2007 si 31 Decembrie 2012. Pentru aceste masini taxa poate fi recuperata destul de usor (in instanta sau doar pe cale administrativa, printr-o cerere) si este posibil ca unii proprietari sa fi procedat astfel. Revine in sarcina cumparatorului de acum sa achite timbrul de mediu. In cazul in care cumparati o astfel de masina cereti intotdeauna dovada recenta ca taxa a fost achitata si nerecuperata. In caz contrar s-ar putea sa va treziti cu o cheltuiala in plus, adesea de valoare considerabila (5-15% din valoarea masinii). 

Pentru cei mai multi dintre clientii de masini recuperarea taxei auto este un demers inutil din punct de vedere financiar si asa a gandit si statul cand a introdus timbrul de mediu si legislatia aferenta restituirii taxelor anterioare. Returnarea banilor se face esalonat, pe cinci ani, iar pentru a ajunge acolo a fost nevoie de un proces si de o sentinta favorabila (pana la 12 Aprilie 2016, dupa aceasta data restituirea e posibila si pe cale administrativa, printr-o cerere). Cine s-a gandit ca va si vinde la un moment-dat acea masina si si-a facut calculele a inteles ca nu avea sens recuperarea taxei.

Singurii pentru chiar merita financiar demersul sunt cei care au platit zece de mii de lei pe taxa pentru masini poluante, cu motoare mari, pe care vor sa le tina pe viata (spre exemplu pana devin istorice/clasice sau pana sunt duse la casat).

Cu alte cuvinte, recuperarea taxei auto merita doar daca vei tine masina pe viata sau daca la momentul platii taxei auto initiale cuantumul era semnificativ mai mare decat ar fi in prezent (pentru masina respectiva).

Exista deci cetateni care au considerat taxa ilegala si imorala, prin consecinta au actionat statul in judecata si au castigat restituirea cuantumului. Altii, incepand din 12 Aprilie 2016, au ales calea administrativa, prin cerere. Este un demers mai degraba simbolic, iar restituirea reprezinta mai mult o reparatie morala decat financiara. Cert este ca asemenea situatii exista, iar cumparatorii de masina la mana a doua trebuie neaparat sa ceara si sa obtina dovada de la ANAF prin care sa se ateste statutul taxei auto pentru masina respectiva: recuperata sau nerecuperata. In acest fel reparatia moralo-financiara a unui client nu va cadea pe umerii noului cumparator de buna-credinta. Adica noul cumparator va trebui sa plateasca timbrul de mediu oricum, dar stiind acest lucru poate obtine un pret corespunzator pentru masina.

21 Comentarii

mircea pepa 12 noiembrie 2016 07:59

buna, mihai cune

am o speta te rog daca poti sa iti dai cu o parere,

am achizitionat in august 2008 din germania un bmw seria 5 am platit taxa atunci 5770 ron,in august 2016 am bagat la anaf cere de recuperare taxa cu toate documentele ,dupa lege trebuia sa imi vina o instintare de impunere in 45 de zile binetelete ca nu mai venit am mers la ei sa intreb ce si cum au intrat in baza de date si mia spus femea ca ei inca sunt la actele depuse in mai 2016 si ca pana la finalul anului ar trebui sa primesc direct bani in cont prima transa .

acum eu ieri am vandut masina ,la inmatriculari femeia zicea ca daca nu am primit nici o decizie viitorul propiretar nu trebuie sa plateasca taxa ca nu apare ca recuperata,

eu in situatia de fata am vreun risc ca sa nu mai pot sa imi recuperez taxa de prima inmatriculare atat timp cat eu am vandut masina?

multumesc ,
o zi buna

Radu Eugen 10 noiembrie 2016 18:52

Buna ziua.
Masina 19.tdi E4 fabricata in 09.2007, inmatriculata in Ro in 11.2007(leasing), vanduta in 24 noiembrie 2010 de catre o firma din Brasov, si cumparata de mine in 15 feb 2013 fara taxa (!!!)
Azi vreau sa o vand, si la finante am primit raspunsul ca pentru aceasta masina nu a fost platita taxa de inmatriculare, si ca viitorul proprietar va trebui sa plateasca! Pffff..
Este posibil asa ceva?
Va multumesc, si astept un raspuns cat mai repede

Alii 9 noiembrie 2016 13:40

primul proprietar care a cumparat masina noua din tara era scutit ds taxa ,dar al doilea prorietar era obligat sa o plateasca ,intrebarea este cel de al doilea mai poate recupera? ,mentionez este vorba de timbru de mediu .

florin 2 noiembrie 2016 21:37

Buna,Am nevoie de un sfat.Am cumparat o masina inmatriculata in romania in 2012 si s-a platit taxa de mediu.eu am cumparat o si am transcris o pe mine.Oare pot recupera eu taxa auto pe care vechiul proprietar a platit o dupa ce a adus o din ue si a inscris o in Romania?La anaf figureaza ca nu a fost recuperata de aceea am si reusit sa o trec pe mine.Pot sa o recuperez?La cine sa apelez si ce documente trebuie.Ms de intelegere.O seara buna

SABINA 21 octombrie 2016 13:07

Buna ziua,am achizitionat in urma cu aproximativ o luna o masina secon-hand,masina a fost inmatriculata in 07.2013,am fost la anaf sa cer adeverinta fiscala,si acestia mi-au raspuns ca "nu s-a putut identifica plata taxei speciale",este posibil ca taxa sa nu fie platita desi masina a fost inscrisa in 2013,mentionez ca masina este din 1999 ,va multumesc

Mihai 23 octombrie 2016 12:01

Buna, Sabina,

Daca masina a fost din Romania si a fost reinmatriculata in 2013 mai inainte de luna Martie, nu a fost platita taxa de mediu ca nu se cerea.

Daca a fost inmatriculata dupa marie 2013 cu siguranta s-a platit pentru ca altfel nu avea cum sa inmatriculeze masina. Ma rog, daca nu a facut vreo frauda fostul proprietar.

Daca masina a fost adusa de afara si inmatriculata oricand in 2013, tot ar fi trebuit sa se plateasca.

SABINA 24 octombrie 2016 20:23

va multumesc?

Marian 6 octombrie 2016 01:23

Salutare,

Noua mea masina a fost cumparata noua din Romania in 2006 si inmatriculata in acelasi an. Ultimul proprietar din carte a inmatriculato pe numele sau in 2010. Platesc sau nu taxa acum sa o inmatriculez eu?

Marius 25 septembrie 2016 16:26

Buna ziua!
Data primei înmatriculari:03.06.2001(in Italia)
Data înmatriculării in România:31.10.2012.Inainte sa o înscrie in România,a fost înscrisa in Bulgaria.A radiat-o din bulgaria.Apoi a înscris-o in România in 31.10.2012,cu ajutorul unui avocat,dupa ce a câștigat in instanța.Omul zice ca a plătit doar avocatul fara acea taxa mare de la vremea respectiva si astfel s-a reușit înmatricularea in România.
Întrebarea mea este,in acest caz,taxa a fost plătită sau nu?eu ca si cumpărător trebuie sa plătesc taxa sau nu?


Mihai Cune 26 septembrie 2016 16:30

Salut, Marius,

Trebuie sa exsite hotararea judecatoreasca ce i-a permis sa inmatriculeze masina fara taxa. Solicita acea hotarare de la vanzator si vezi ce scrie acolo. Daca scrie ca se poate inmatricula masina fara taxa fara sa specifice de catre cine si cand atunci s-ar putea sa fie valabila si pentru tine.
Daca nu se poate cu acea hotarare, exista sanse foarte mari sa mai poti obtine odata acelasi verdict tinant cond de precedent si de faptul ca timbrul de mediu tocmai a fost declarat ilegal de Comisia Europeana.
Si ca raspuns la intreabarea ta, da, teoretic ar trebui sa o platesti acum.

Claudiu 22 septembrie 2016 20:42

Masina cumparata si inmatriculata in Romania in 2008 , in anul 2012 inmatriculata in Germania cu acelasi proprietar.Am depus cere de restituire si nu vor sa-mi accepte cererea pe motiv ca nu nu am certificatul de inmatriculare si cartea masinii...din Romania, care au fost oprite de autoritatile germane.Ce solutii am sa recuperez taxa ? Va multumesc

mariana 14 septembrie 2016 10:42

Am o Dacia MCV cumparata noua si inscrisa pe pers. juridica in luna august 2007. In acest an am dizolvat p.j. si, prin hotarare a actionarilor, aceasta revine sotului, fost actionar cu 50 % din parti. Vrewm sa trecem masina pe p.f., adica pe sotul Trebuie platita taxa de mediu sau cum naiba o mai cheama?
Ms mult, mai ales ca opiniile sunt impartite, depinde pe cine intrebi?

GHC 13 septembrie 2016 13:20

Si in momentul de fata cum este? Am o masina la care am scos primul rand de numere rosii... oare are rost sa mai scot un rand, dupa aceea o luna sa nu circul, si sa scot al 3-lea rand astfel incat sa ajung in ianuarie 2017 si poate se modifica taxa?

Sau daca aleg sa o platesc acuma, pot sa depun direct si cererea de restituire?

Laurentiu 5 septembrie 2016 10:31

Am inmatriculat masina in octombrie 2015,cumparata de afara,second hand. Timbru de mediu:5056 ron,platiti la ANAF. Pot sa imi recuperez acei bani cu noua lege sau nu ma incadrez in ea? Multumesc anticipat

cristi 3 septembrie 2016 10:10

nu se poate recupera daca au trecut 5 ani de la plata taxei .
Deci cei care au platit intre 2007 - 2010 s-a prescris

Constantin 9 septembrie 2016 23:08

Ce induci in eroare lumea . Eu am recuperat taxa platita in 2010, pentru ca ea estre trecuta in finante la inceputul lui 2011 mai au timp pana la sfarsitul anului

carmen 8 iulie 2016 21:18

Situate de fapt:
- auto nou inmatriculat prima data in Romania in 01.2006 de catre o societate de liesing;
- 08.2009 se transcrie dreptul de proprietate in favoarea unei societati comerciale;
- 11.2010 societatea vinde auto actualului proprietar;
- proprietarul se muta in Germania si radiaza inmatricularea din Romania (exista dispozitii europene in acest sens) si o inmatriculeaza in Germania;
- proprietarul doreste acum sa o reinmatriculeze, tot pe numele sau, in Romania;
- proprietarul este cetatean roman cu domiciliul in Romania.
Din tot ce am citit pana acum (articolul dvs. m-a lamurit complet) se poate trage concluzia ca va plati taxa de mediu, care nu este mica ( euro 3, diesel, 1500) cat timp aceasta va mai rezista.
Fata de cele prezentate puteti formula o opinie? Va multumesc!

Mihai Cune 11 iulie 2016 11:17

Buna Carmen,

Daca la transcrierea dreptului de proprietate catre actualul proprietar in 11.2010 acesta a inmatriculat-o in RO inainte sa o radieze si sa se mute in Germania, ar fi trebuit sa plateasca taxa auto. Daca a fost asa, acum nu mai trebuie platit timbrul de mediu.
Daca atunci nu a mai inmatriculat-o in RO si a inmatriculat-o direct in Germania, atunci pentru aceasta masina nu s-a platit taxa auto si se va plati acum.

Catalin Stoian 29 mai 2016 14:19

Autoturism cumparat si inmatriculat in aprilie 2008, platit taxa de inmatriculare - 1800 euro. In noiembrie 2009-autoturism vandut. Mai pot recupera taxa de prima inmatriculare ( in instanta ma refer, ca sunt sigur de faptul ca n-o pot recupera pe cale administrativa ) ? Multumesc anticipat!

Liv Ang 23 mai 2016 13:32

Prezint urmatoarea situatie:

- autoturism cumparat de nou in leasing din Ro, 2006
- schimbat proprietar (eu) in Ro, 2015
- platit taxa de mediu (sau cum mm ii zice)


Ce trebuie sa fac sau mai bine zis, se poate recupera aceasta taxa? Adica o masina care a fost cumparata din RO de noua si vanduta (mie) tot in RO, statul pune o taxa, pai cum adica nene..

Mihai Cune 24 mai 2016 14:06

In 2015 ai platit "timbrul de mediu" care nu intra sub incidenta ordonantei 40/2015, deci nu se poate recupera pe cale administrativa.

Lasa un comentariu

Commentariile care contin injurii, un limbaj licentios, instigare la incalcarea legii, la violenta sau ura, vor fi sterse. Ii incurajam pe cititori sa ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate.

Verifica VIN

VIN

Cautare informatii disponibile