Verificare Istoric Daune pentru masinile Second Hand

Verificare Istoric Daune pentru masinile Second Hand

Istoricul de daune si verificarea fizica a daunalitatii unei masini ar trebui sa faca parte din verificarile obligatorii inainte de cumpararea unei masini second hand.

Realitatea din pacate nu este asa pentru ca majoritatea masinilor second hand vandute de samsari sunt foarte bine lustruite iar, cumparatorii nu isi inchipuie ca o astfel de masina “impecabila” ar putea ascunde daune serioase. In schimb, samsarii stiu acest lucru si il exploateaza la maxim.

Un alt tertip al samsarilor care functioneaza foarte bine este sa joace cartea onestitatiisi sa spuna din start ca masina a avut 1-2 chestiuni minore, de obicei revopsirea barilor. Aceasta strategie da cumparatorului falsa impresie ca are de-a face cu un vanzator onest si nu mai face alte verificari.
Conform a 3 studii facute de InspectorAuto.ro in 2015, in 2018 si in 2019, din peste 100 de masini second hand luate aleator de pe site-urile de anunturi auto, 6 din 10 au avut cel putin o dauna in trecut.

6 din 10 masini au daune ascunse inspectorauto

Trebuie sa fim realisti insa si sa nu avem pretentii ca o masina second hand de 5-7 ani vechime sa nu fi fost atinsa pe ici pe colo. Este de asteptat ca o astfel de masina, mai ales intr-un oras ca Bucuresti, sa fi suferit avarii uzuale cum ar fi: usa zgariata si revopsita, bara schimbata, aripa revopsita etc. Important este sa nu fi suferit daune majore care au afectat structura de siguranta a masinii sau care au afectat linia caroseriei si implicit pozitionarea masinii pe drum.

Verificand istoricul de daune inaintea cumpararii vom sti daca masina se incadreaza intr-o uzura normala pentru vechimea si rulajul acesteia, daca a avut daune majore ori a fost chiar o dauna totala.

Iata mai jos cazul unui autoturism Ford Fiesta cu care proprietarul initial a avut un accident serios (foto stanga) in urma caruia masina a fost declarata dauna totala si a fost vanduta ca epava. Peste cateva luni fostul proprietar l-a gasit la vanzare pe internet (foto dreapta) fara nicio mentiune cu privire la accident.

verificare istoric daune pe InspectorAuto.ro(sursa foto ZF.ro)

Cum putem atunci verifica istoricul de daune al unei masini rulate?

Prin 2 pasi obligatorii atunci cand vrem sa cumparam o masina second hand fara sa luam teapa:

  1. Verificarea istoricului de daune online ca pas preliminar inaintea vizionarii masinii si ca pas obligatoriu pentru definitivarea listei scurte de posibile masini.
  2. Verificarea fizica a daunalitatii masinii pe teren sau intr-un service ca pas final inainte de cumparare.

1. Verificarea istoricului de daune online.

Verificarea istoricului de daune online se poate face prin 2 modalitati:

1.1. Istoric de Daune Complet printr-un Seriviciu Platit.

Verificarea istoricului de daune se poate face pe InspectorAuto.ro doar pe baza seriei de sasiu sau a VIN-ului si ofera informatii cu privire la daunele inregistrate pe RCA sau CASCO  + anumite service-uri.

Informatiile oferite constau in valoarea estimata de reparatie in urma daunelor inregistrate impartita in: costuri piese, costuri manopera si costuri vopsitorie. Acoperirea este foarte mare de pana la aproximativ 80% din totalul daunelor raportate incepand cu 2009.

Click aici sa verifici istoricul de daune pe baza seriei de sasiu.

Istoric de daune rapid si usor!

Verificarea se face foarte usor, utilizand DOAR seria de sasiu sau VIN-ul masinii fara alte informatii suplimentare.
Seria de sasiu a masinii este usor de aflat si majoritatea vanzatorilor o publica chiar in anuntul de vanzare de pe internet.

Istoric de daune complet!

Prin intermediul raportului "Istoric Daune Romania" poti afla urmatoarele informatii:

  • Numarul de incidente si data la care au fost inregistrate (notiunea de incident poate insemna: reparatia masinii in urma unei daune, inlocuirea pe casco a unui parbriz, revopsirea masinii in urma unor zgarietari etc.. In marea majoritate din cazuri incidentele sunt legate de un eveniment despagubit de RCA sau CASCO, dar exista si informatii de la anumite service-uri auto.
  • Valoarea estimata de reparatie a masinii in urma unui astfel de incident.
  • Impartirea valorii estimate de reparate in 3 categorii: valoarea pieselor, valoarea vopsitoriei, si manopera.

Iata aici un exemplu dintr-un raport de daune pentru un autoturism BMW:

exemplu raport istoric daune inspectorauto.ro

Bmw dauna totala inspectorauto

Click aici sa descarci un exemplu de Raport Istoric Daune.

Astfel, comparand valoare estimata de reparatie cu valoarea masinii se poate evalua gravitatea unei daune. De exemplu daca avem o valoare estimata de reparatie de 6000-7000 de lei la o Dacia Logan, poate insemna o avarie medie spre mare, pe cand la un BMW X6 poate insemna doar un far sau un parbriz cu senzori si incalzit.

Acoperirea oferita de raportul de istoric de daune pentru masinile din Romania este una foarte mare, de aproximativ 80% din daunele inregistrare pe RCA sau CASCO incepand cu 2009.
Spre deosebire de verificarea gratuita (descrisa mai jos), informatiile din Raportul InspecrtorAuto, se refera la avariile suferite de masina verificata si nu de celalta masina implicata in incidentul respectiv.

Pretul unei astfel de verificari este de doar 9 Euro + TVA.

Click aici sa verifici si TU istoricul de daune pentru masina pe care vrei sa o cumperi. Iti trebuie doar seria de sasiu.

1.2. Istoric de daune Limitat si Partial dar Gratuit.

Cum am vazut mai sus, prin serviciul platit InspectorAuto.ro se pot afla informatii complete despre istoricul de daune din Romania, pe cand gratuit, se pot afla doar informatii sumare cu privire la istoricul de daune. Mai mult decat atat pentru acest lucru iti trebuie informatii personale ale proprietarului masinii, ceea ce este aproape imposibil de aflat in multe situatii (mai ales cand avem de-a face cu samsari).

Iata mai jos cum arata un raport de istoric daune CEDAM.

istoric daune cedam

Aplicatia prin care poti afla istoricul de daune CEDAM poate fi accesata de aici

De ce partial?

Pentru ca baza de date CEDAM acopera doar dosarele de daune inregistrate pe RCA si mai mult decat atat, reprezinta doar situatiile in care soferul masinii verificate a fost de vina, nu si situatiile in care masina verificata a fost avariata de alte masini.

De ce este limitat?

Pentru ca baza de date CEDAM ofera un istoric de daune sumar care arata doar data evenimentului si data platii, fara nicio referire la gravitatea daunei sau macar valoarea de reparatie a masinii in urma acelei daune. Vezi imaginea de mai sus.
O alta problema care limiteaza si mai mult accesul la istoricul de daune RCA din baza de date CEDAM este faptul ca pe langa seria de sasiu sau numarul de inmatriculare al masinii ai nevoie si de CNP-ul proprietarului inscris in certificatul de inmatriculare (talon), informatie pe care de cele mai multe ori este imposibil sa o afli.

De asemenea limitarea vine si de la faptul ca acoperirea daunelor este limitata doar la politele RCA nu si la politele CASCO.

2. Verificarea fizica a daunalitatii pe teren sau intr-un service autorizat.

Pe langa informatiile pe care le putem afla online in urma unei verificari gratuite sau platite, este foarte important sa verificam si daunalitatea masinii in momentul cumpararii.

De ce?

Pentru ca anumite reparatii ale masinii desi figureaza in istoricul de daune, exista posibilitatea sa fi fost facute necorespunzator sau pentru ca vrem sa aflam exact in ce a constat dauna respectiva din raportul de daune.
Rapoartele online, fie ele gratuite sau platite, se fac in principal pentru a tria lista scurta de masini iar pentru decizia finala de cumparare este nevoie si de o verificare fizica a maisnii, atat pe partea de daunalitate cat si pe partea tehnica.

In ce consta verificarea fizica a daunalitatii unei masinii second hand?

Inspectia de daunalitate facuta corespunzator ar trebui sa cuprinda urmatoarele verificari:

  • Verificarea liniilor caroseriei pentru a identifica probleme grave ale structurii masinii in urma unor accidente majore.
  • Verificarea imbinarii elementelor de caroserie pentru a identifica elemente schimbate sau reparate necorespunzator.
  • Verificarea alinierii puntilor fata spata pentru a verifica geometria masinii si urme de avarii grave in urma accidentelor.
  • Verificarea grosimii stratului de vopsea pe toate elementele masinii pentru a vedea elementele de caroserie revopsite, reparate, chituite, sudate.
  • Verificarea structurii de rezistenta (lonjeroane inferioare, superioare, cadru etc) pentru urme de accidente frontale, diverse lovituri, suduri, taieturi etc.
  • Verificarea sistemelor de siguranta, airbag-uri, centuri, pentru functionare corespunzatoare si urme de interventie.
  • Scanarea calculatorului de airbag cu un tester profesional pentru a vedea daca exista loguri de avarii sau urme de interventie.
  • Verificarea masinii pe dedesupt pentru urme de accidente, suduri etc.
  • Proba de drum pentru a testa comportamentul masinii la accelerari bruste, franari bruste, viraje stranse etc.

Iata cum se verifica grosimea stratului de vopsea la o masina second hand de catre Inspectorul pe Teren.

Toate verificarile de mai sus sunt facute de specialistii serviciului de verificare a masinilor scond hand inainte de cumparare, Inspector pe Teren oferit de InspectorAuto.ro.

Inspector pe Teren

Serviciul Inspector pe Teren este unul mobil si va poate ajuta cu o verificare tehnica a masinii oriunde se afla masina, care cuprinde pe langa verificarea de daunalitate descrisa mai sus si urmatoarele verificari:

  • Verificarea la motor pentru functionarea corespunzatoare a motorului si a subansablelor: turbina, injectoare, egr, scurgeri de fluide, etc.
  • Verificarea la interior pentru functionarea corespunzatoare a tuturor instrumentelor/dotarilor.
  • Diagnoza cu tester pe toate calculatoarele masinii cu indentificarea erorilor prezente si din trecut si in unele cazuri aflarea kilometrilor reali ai masinii.
  • Proba de drum, daca vanzatorul accepta.

La final vei primi un raport complet cu toata verificarea si cu concluziile inspectorului. 

Iata aici o lista de tepe descoperite de inspectorul pe teren.

Click aici pentru a programa verificarea unei masini de catre Inspectorul pe Teren.

3. Concluzii

In primul rand este foarte important sa verificam masina inainte de cumparare pentru ca urmeaza sa cheltuim o suma importanta de bani si nu am vrea ii dam pe o masina cu probleme grave.

Verificarea istoricului de daune se poate face prima data online prin servicii gratuite dar foarte limitate (istoric daune cedam) sau prin istoricul de daune complet pentru masinile din Romania oferit de InspectorAuto.ro.
Apoi, daca masina a trecut testul online urmeaza inspectia fizica de daunalitate care ne spune exact starea masinii din momentul cumpararii.
Costurile acestor verificari sunt infime comparativ cu banii pe care ii veti da pe masina si cu riscurile la care va expuneti daca nu faceti asta.

Nu mai sta pe ganduri, verifica si tu istoricul de daune pentru masinile din Romania.