De cand am lansat Inspector pe Teren, am depistat multe masini reparate in urma unor accidente frontale, iar o parte dintre acestea aveau si lonjeroanele afectate mai mult sau mai putin. Am vazut reparatii facute de mantuiala care se puteau depista usor dar si reparatii care mascau foarte bine problema astfel incat cu greu iti poti da seama ca lonjeronul respectiv a fost afectat.
De aceea m-am hotarat sa scriu acest articol, pentru a atrage atentia asupra problemei si pentru a incerca sa explic de ce este periculoasa o masina cu lonjeroanele reparate.
Dupa cum stim, lonjeroanele fac parte din structura de rezistenta a vehiculului si au un rol foarte important in ceea ce priveste siguranta pasagerilor in cazul unui impact frontal. Ele sunt facute dintr-un material special si sunt proiectate astfel incat sa se deformeze intr-un anumit fel in cazul unui impact.
Facand analogie cu un airbag, odata explodat, el si-a facut treaba pentru care a fost proiectat si nu mai poate fi refolosit. La fel si cu un lonjeron care odata deformat serios in urma unui accident, nu mai poate fi reparat astfel incat sa isi pastreze proprietatile initiale.
Pentru o mai buna exemplificare propun un studiu de caz cu un VW Touareg care a suferit un accident si are lonjeronul dreapta grav afectat. Reparatia masinii este facuta intr-un atelier privat prin metode proprii care desi rezolva aparent problema, afecteaza iremediabil comportamentul masinii in cazul unui viitor accident.
In ultimii ani Vokswagen AG foloseste un nou tip de otel denumit "Ultra High Strength Steel" UHSS pentru structura de rezistenta a autovehiculelor. Acest nou tip de otel este de pana la 6 ori mai rezistent decat otelul clasic si permite reducerea semnificativa a greutatii masinilor.
In imaginea de mai jos este reprezentata caroseria unui VW Touareg iar zonele facute din UHSS sunt evidentiate cu albastru, inclusiv lonjeroanele.
Lonjeronul odata indoit semnificativ ca in filmuletul de mai sus, chiar daca a fost indreptat prin diferite metode, nu se va mai comporta la fel in cazul unui nou impact, nu se va mai indoi unde s-a indoit initial.
O problema foarte mare este insa incalzirea metalului cu lampa de sudura pentru ca astfel este afectata structura moleculara a otelului special UHSS, iar comportamentul lonjeronului in cazul unui nou impact frontal nu va mai fi cel proiectat de constructor.
In concluzie, este foarte important ca atunci cand cumperi o masina rulata sa verifici foarte bine structura de rezistenta a acesteia si mai ales partea frontala. Trebuie inspectate cu atentie lonjeroanele daca au fost indoite, sudate, taiate, indreptate, trebuie verificat tragerul, radioatoarele si partea din fata a motorului. De asemenea, trebuie verificata alinierea puntii fata si urme suspecte la imbinarea elementelor de caroserie.
Pentru a te asigura ca verifici tot ce trebuie la o masina second hand, poti descarca GRATUIT Ghidul Practic pentru Verificarea unei Masini Second Hand
Iar daca vrei sa lasi verificarea masinii pe mana unor profesionisti poti apela cu incredere la Inspector pe Teren si un specialist va veni cu tine la fata locului si va verifica masina.