Desfiintarea timbrului de mediu, tot mai aproape

Desfiintarea timbrului de mediu, tot mai aproape

Timbrul de mediu incalca legislatia UE. O noua hotarare a Curtii Europene de Justitie subliniaza acest lucru

Timbrul de mediu este incompatibil cu articolul 110 din Tratatul de Functionare a Uniunii Europene (TFUE), arata, din nou, o Curte de Apel din Romania, iar Curtea Europeana de Justitie (CJUE) confirma acest lucru. Desi aratat cu degetul, pe buna dreptate, atat in unele instante romanesti (Brasov, Cluj), timbrul de mediu continua, deocamdata, sa fie incasat de statul roman. Zilele timbrului de mediu sunt, insa numarate. Iata de ce.

Curtea de Apel Cluj pune problema compatibilitatii timbrului de mediu cu articolul 110 TFUE si se adreseaza CJUE, in speta lui Vasile Budisan, un roman care si-a cumparat o masina din Germania si care a platit timbru de mediu 5.300 Lei. Budisan a sesizat Tribunalul Cluj cu o cerere prin care solicita restituirea sumei percepute de ANAF cu titlu de timbru de mediu. Tribunalul Cluj i-a respins actiunea, dar Budisan a mers mai departe, iar Curtea de Apel Cluj ii da dreptate. La fel si CJUE, iar intr-o hotarare din 9 iunie 2016 spune ca timbrul de mediu include “ramasite” din fostele taxe auto aflate in vigoare in perioada 1 ianuarie 2007-15 martie 2013.

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=179781&pageIndex=0&doclang=RO&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=894472

Simplu spus, CJUE conchide ca, in anumite privinte, timbrul de mediu este incompatibil cu legislatia europeana. 

Curtea de Apel Cluj considera ca problema compatibilitatii cu articolul 110 TFUE a timbrului de mediu instituit prin OUG nr. 9/2013 se pune in doua privinte.

1. In primul rand, aceasta instanta se intreaba daca este conform cu acest articol faptul ca OUG nr. 9/2013 prevede ca vehiculele a caror inmatriculare in Romania a ocazionat plata taxei speciale, a taxei pe poluare sau a taxei pentru emisiile poluante sunt scutite de timbrul de mediu, dat fiind ca valoarea reziduala a uneia dintre taxele anterioare, incorporata in valoarea vehiculelor mentionate, este inferioara cuantumului timbrului de mediu.

Astfel, intrucat aceasta scutire are, la vanzarea acestor vehicule, consecinta ca pretul lor devine mai mic decat cel al vehiculelor care provin dintr-un stat membru, pentru care se datoreaza noua taxa, vanzarea de vehicule rulate nationale ar fi atunci incurajata in detrimentul importului de vehicule similare care provin din alte state membre.

2. In al doilea rand, instanta mentionata ridica problema compatibilitatii cu articolul 110 TFUE a modalitatilor de percepere a timbrului de mediu. Astfel, proprietarii unui vehicul care se afla pe piata nationala si pentru care nu a fost platita nicio taxa fie pentru ca acest vehicul a fost inmatriculat anterior datei de 1 ianuarie 2007, fie pentru ca proprietarului sau i s-a restituit cuantumul taxei platite in prealabil ar putea, in temeiul OUG nr. 9/2013, sa utilizeze vehiculul mentionat fara a achita timbrul de mediu pana la vanzarea respectivului vehicul, adica pana la un eveniment viitor si nesigur, in timp ce proprietarul unui vehicul similar importat dintr-un alt stat membru nu ar putea utiliza acest vehicul decat timp de 90 de zile inainte de a trebui sa il inmatriculeze si, prin urmare, sa plateasca timbrul de mediu mentionat.

CJUE spune ca articolul 110 TFUE interzice fiecarui stat membru sa aplice produselor celorlalte state membre impozite interne mai mari decat cele care se aplica produselor nationale similare.

In speta si in ceea ce priveste vanzarea numai a vehiculelor rulate, care face obiectul prezentelor intrebari preliminare, din decizia de trimitere reiese ca OUG nr. 9/2013 instituie o taxa, timbrul de mediu, aplicata, pe de o parte, vehiculelor rulate importate la prima inmatriculare in Romania si, pe de alta parte, vehiculelor deja inmatriculate in acest stat membru, la prima transcriere a dreptului de proprietate asupra acestor vehicule in acelasi stat membru.

Pe de alta parte, articolul 4 litera c) din OUG nr. 9/2013 scuteste de timbrul de mediu mentionat transcrierea dreptului de proprietate asupra vehiculelor rulate nationale la a caror inmatriculare in Romania s-a platit deja taxa speciala, taxa pe poluare sau taxa pentru emisiile poluante, cu exceptia cazurilor in care o instanta a dispus restituirea taxei vizate.

Pentru a se stabili daca un regim fiscal precum cel instituit prin OUG nr. 9/2013 creeaza o discriminare contrara articolului 110 TFUE primul paragraf, trebuie sa se examineze, pe de o parte, efectul acestei taxe asupra concurentei dintre autovehiculele rulate provenite din alte state membre decat Romania si vehiculele nationale supuse taxei mentionate. Este necesar sa se examineze, pe de alta parte, neutralitatea regimului mentionat in privinta concurentei dintre cele dintai vehicule si vehiculele similare nationale care beneficiaza de scutirea descrisa la punctul anterior.

In aceasta privinta, potrivit unei jurisprudente constante, autovehiculele rulate provenite din alte state membre, care sunt „produsele altor state membre” in sensul articolului 110 TFUE, sunt autovehiculele puse in vanzare in alte state membre decat statul membru vizat si care pot, in cazul cumpararii de catre un rezident al acestui din urma stat, sa fie importate si puse in circulatie in acest stat, in timp ce autovehiculele similare nationale, care sunt „produse nationale” in sensul articolului 110 TFUE, sunt autovehiculele rulate de acelasi tip, cu aceleasi caracteristici si aceeasi uzura care sunt puse in vanzare in acest stat membru.

Curtea a statuat deja ca un regim de taxare care prevede ca autovehiculele rulate care au fost supuse unor asemenea taxe incompatibile cu dreptul Uniunii vor fi scutite de o noua taxa, in speta timbrul de mediu, este incompatibil cu articolul 110 TFUE.

Astfel, potrivit unei jurisprudente constante a Curtii, valoarea taxei percepute cu ocazia inmatricularii unui autovehicul se incorporeaza in valoarea acestui autovehicul. Atunci cand un autovehicul inmatriculat cu plata unei taxe intr-un stat membru este ulterior vandut ca autovehicul rulat in acest stat membru, valoarea sa de piata include valoarea reziduala a acestei taxe. Daca valoarea taxei aplicate la data inmatricularii unui autovehicul rulat importat de acelasi tip, avand aceleasi caracteristici si aceeasi uzura depaseste valoarea reziduala mentionata, se incalca articolul 110 TFUE. 

In aceste conditii, o taxa incompatibila cu dreptul Uniunii, trebuie sa fie restituita cu dobanda, iar valoarea sa trebuie, in consecinta, considerata ca nemaifiind incorporata in valoarea de piata a autovehiculelor carora li se aplica aceasta taxa. Intrucat valoarea reziduala a taxei mentionate in valoarea acestor vehicule este egala cu zero, ea este, prin urmare, in mod necesar inferioara noii taxe, in speta timbrul de mediu, aplicata unui autovehicul rulat importat de acelasi tip, avand aceleasi caracteristici si aceeasi uzura.

Desigur, in cauza principala, articolul 4 litera d) din OUG nr. 9/2013 are in vedere situatia in care, pentru un anumit vehicul, taxa de inmatriculare care il greveaza a fost restituita efectiv si prevede ca, in acest caz, transcrierea dreptului de proprietate asupra vehiculului respectiv determina plata timbrului de mediu.

Este necesar sa se considere insa ca valoarea reziduala a unei taxe incompatibile cu dreptul Uniunii inceteaza sa fie incorporata in valoarea de piata a unui vehicul din moment ce proprietarul acestui vehicul dispune, in temeiul acestui drept, de posibilitatea de a obtine restituirea acestei taxe, independent de faptul ca ea a fost sau nu a fost efectiv restituita la data vanzarii vehiculului mentionat.

Astfel, aceasta simpla posibilitate este de natura sa ii incurajeze pe proprietarii vehiculelor rulate romanesti vizate sa propuna pentru aceste vehicule, chiar daca taxa vizata nu a fost inca restituita, un pret de vanzare care sa nu tina seama de taxa respectiva. Or, in cazul in care taxa nu a fost inca restituita, cumparatorii vehiculelor mentionate vor fi, in temeiul articolului 4 litera c) din OUG nr. 9/2013, scutiti de timbrul de mediu. In schimb, vehiculele rulate importate dintr-un alt stat membru vor fi invariabil supuse timbrului de mediu prevazut de OUG nr. 9/2013 la inscrierea in Romania a dreptului de proprietate asupra acestor vehicule. Astfel, o scutire precum cea rezultata din aceasta dispozitie este de natura sa ofere un avantaj concurential vehiculelor rulate prezente deja pe piata romaneasca si, in consecinta, sa descurajeze importul de vehicule similare din alte state membre.

Asadar, in hotarea din 9 iunie 2016, CJUE atrage atentia asupra elementelor de nelegalitate a timbrului de mediu, in cazul lui Vasile Budisan, nelegalitate pe care a mai constatat-o si in decursul anului 2015 in cazurile altor cetateni.

Desi constient ca incalca legislatia UE, statul roman continua sa incaseze timbrul de mediu si refuza inmatricularea vehiculelor noi si rulate fara dovada ca timbrul de mediu a fost platit.

In concluzie, aceasta taxa nu are nicio treaba cu poluarea, cel mai bun exemplu fiind faptul ca se aplica doar atunci cand masina se vinde iar daca nu se vinde, nimeni nu mai este interesat de poluare. Sa nu mai vorbim despre masinile inmatriculate pe Bulgaria care circula nestingherite in Romania si polueaza fara ca nimanui sa-i pese.

Taxa a fost introdusa in 2007 cu un scop foarte clar de guvernul Tariceanu si anume, protejarea vanzarilor de masini noi prin taxarea masinilor rulate aduse din vest. Odata introdusa taxa auto, toate guvernele ce au urmat au incercat sa dreaga situatia, dar se pare ca nu au reusit si sunt sanse mari ca aceasta taxa sa fie desfiintata.

O taxare cu adevarata a poluarii ar presupune introducerea unei taxe in impozitul platit anual si calculat in functie de norma de poluare a masinilor.

Iti supunem atentiei alte cateva articole pe tema timbrului de mediu, pentru a intelege deplin situatia.

Taxa Auto: Ce faci si cum procedezi sa fie mai bine pentru tine

Hotarare CJUE: Timbrul de mediu, incompatibil cu articolul 110 din TFUE