Samsarii fac 45 MIL. euro in Romania din modificarea kilometrajului

Samsarii fac 45 MIL. euro in Romania din modificarea kilometrajului

Sapte din zece masini second-hand la vanzare in Romania, verificate in baza de date a InspectorAuto.ro in perioada ianuarie - august 2018, au avut kilometri dati inapoi de la cateva zeci de mii pana la cateva sute de mii, profitul din aceasta activitate fiind de cel putin 500 de euro la fiecare masina vanduta. Tinand cont ca in Romania, circa 90.000 de masini au KM dati inapoi, samsarii fac anual cel putin 45 de milioane de euro in acest fel.

Motivul real al samsarilor este pur financiar pentru ca orice scuze ar avea ei, kilometrajul mai mic face masina vandabila mai repede si la un pret mai mare. Daca facem un calcul simplu si consideram ca aproximativ 65% din masinile second-hand care se importa anual in Romania (aproximativ 200.000 in ultimii ani) sunt destinate revanzarii iar 70% dintre acestea au kilometri dati inapoi, rezulta ca aproximativ 90.000 masini sunt vandute anual cu kilometrajul masluit. La aceste tranzactii daca punem un minim de 500 euro crestere de pret datorita kilometrajului mai mic rezulta un profit de 45.000.000 euro.

Pe cel mai mare site de anunturi auto din Romania, in septembrie, doar 23% dintre anunturi (6580 de postari) sunt masini cu kilometri declarati peste 200.000, in timp ce 20946 de masini sunt sub această valoare. In realitate insa procentul real al masinilor cu un rulaj peste 200.000 KM este mult mai mare.

Studiu: mașini sub 200.000 KM versus peste 200.000 KM

Mai multe sondaje realizate recent de InspectorAuto pe tema kilometrilor relevă faptul că neașteptat de mulți romani, peste 50% dintre respondenți, ar fi dispuși să cumpere o mașină cu un rulaj de peste 200.000 KM cu condiția ca acesta să fie real și mașina să fie vândută la prețul corect. Acest lucru ne spune că pragul psihologic al kilometrajului acceptat de cumpărători la o mașină second-hand a crescut constant evoluând de la 110.000 – 115.000 KM în 2008-2009 la 200.000 și peste în 2018.

Piata se confrunta insa cu o problema de tipul “oul sau gaina” pentru ca pe de o parte samsarii spun ca romanii vor masini cu kilometri putini, cat mai multe dotari, un pret cat mai mic si ca nu suna nimeni la masini de peste 200.000 KM, pe de alta parte cumparatorii vazand o piata distorsionata de masini cu pret bun si kilometri putini (dar falsi) cred ca de bugetul lor se incadreaza la masini mult mai bune decat in realitate (iar fals).

Umblarea la kilometraj a intrat atat de mult in sangele samsarilor incat acestia dau inapoi chiar si cateva mii de km. Noi le numim “manipulari de marketing” care fac masina vandabila mai repede si la un pret cu 500-1.500 euro mai mult. La prima vedere nu ai intelege de ce fac asta, dar mai apoi vezi ca masina are ultima intrare in service in tara de origine sa zicem la 160.000 KM si de atunci a mai parcus inca 40.000 KM pana la urmatoarea revizie, insa masina a fost vanduta si nu a mai ajuns in service. Astfel, in Romania cand cumparatorul merge la reprezentanta vede ca masina are ultima intrare in service la 160.000 KM, iar in bord probabil 175.000 de KM in loc de 200.000 de KM.

Cum putem rezolva problema KM dati inapoi?

In primul rand cumparatorii ar trebui sa fie mai bine informati si sa trieze din start masinile care par suspecte. Ei au banii si ar trebui sa fie atenti pe ce ii cheltuiesc.

Un ghid util pentru cresterea sanselor de a gasi masini cu kilometri reali poate fi gasit aici: (https://inspectorauto.ro/ro/blog/masina-rulata-cu-kilometri-reali/).

De asemenea este foarte important sa verifice istoricul de kilometri online inainte de cumparare si nu dupa ce au cumparat masina cum se intampla deseori. Acest lucru se poate face foarte simplu online doar pe baza seriei de sasiu.

Un rol important il are insa si legiuitorul care ar trebui sa intervina si sa reglementeze foarte clar faptul ca vanzarea unei masini cu kilometrajul modificat este infractiune si sa oblige specificarea kilometrajului pe actele de vanzare ale masinii. Astfel, cumparatorul va trebui sa isi asume kilometrajul din bordul masinii la momentul vanzarii. Au existat mai multe initiative legislative in acest sens, in 2015 (http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=15409) si in 2017 (https://inspectorauto.ro/ro/blog/kilometri-dati-inapoi-infractiune/) dar niciuna nu a fost dusa la bun sfarsit.

InspectorAuto.ro ofera istoricul de kilometri si daune al unei masini second-hand pe baza seriei de sasiu si are o baza de date de peste 6 milioane de inregistrari; in acest fel cumparatorul poate sti concret daca este pe cale sa cumpere o masina cu kilometri dati inapoi, una care a avut doar avarii minore sau una care a fost dauna totala.