Contact: 0733 461 105; L-V 9-18

De ce sa te feresti si de ce sa tii cont atunci cand cauti o masina second hand

25 decembrie 2015 1 Mihai Cune

de-ce-sa-te-feresti-si-de-ce-sa-tii-cont-atunci-cand-cauti-o-masina-second-hand.png

Sunt cateva masuri de precautie pe care este recomandat sa le iei atunci cand pornesti in cautarea unei masini second hand. Dupa ce ti-ai stabilit bugetul pentru noua ta masina, ti-ai setat corect asteptarile pentru a nu cadea in plasa samsarilor si te-ai hotarat ce masina ti se potriveste in functie de nevoie si preferinte este timpul sa incepi cautarea propriu-zisa.

Inainte de a incepe efectiv procesul de cautare, care poate dura de la cateva zile la cateva saptamani, trebuie sa stabilim cateva lucruri:

1. Este indicat sa nu pleci setat pe un model anume ci sa iti faci o lista cu mai multe modele de masini care iti indeplinesc criteriile (3-4) sau pe cele mai multe dintre ele. Daca te rezumi doar la un anumit model sunt sanse ca oferta disponibila pe piata in momentul respectiv sa nu fie suficient de mare si sa iti forteze mana sa alegi o masina nu tocmai ok.

2. Fa cautarea pe internet accesand site-urile de specialitate actualizate zilnic. Ele iti pun la dispozitie zeci de mii de anunturi - autovit.ro, olx.ro/auto, bestauto.ro, vizualizand astfel anunturi afisate atat de vanzatori particulari, cat si de firme specializate (dealeri auto). Nu te obosi sa iei orasul ori targurile la pas in cautare de masini. Mai mult ca sigur orice masina care este expusa pe undeva are si anunt pus pe internet. Acum totul se intampla online. Fii eficient si, mai ales, independent!

3. Inca o data, foarte important, nu uita sa iti setezi corect asteptarile pentru a limita cat de mult posibil sansele de fi pacalit.

Sa incepem! Te sfatuim sa incepi cautarea pe rand pentru fiecare model de masina pus pe lista. 

Prima data va trebui sa faci o medie a preturilor pentru anul sau anii de fabricatie alesi. Rezultatul reprezinta “pretul pietei”. Evita apoi anunturile ce afiseaza preturile cele mai mici, sunt scrise incorect gramatical ori contin mesaje de tipul “plec urgent din tara, implicat in partaj, etc”, caci acelea sunt de regula masini ce prezinta probleme ascunse.

Incearca sa evaluezi masinile, sa apreciezi cam care ar fi valoarea lor tinand cont de dotarile si deprecierea specifica varstei si rulajului. Vei observa ca exista diferente, uneori mari, intre preturi. Alege-le pe cele cu preturi similare, dar atentie, cele care sunt la nivelul “pretului pietei” sau eventual, imediat peste.

Am sa iti fac o analiza pentru un model destul de cautat in momentul de fata pe piata second-hand: Volkswagen Passat B6. Vom selecta drept cirterii:
- motor 2.000 cm3 TDI - 2.0 TDI;
- an fabricatie 2007-2008 (s-au fabricat din 2005 pana in 2010 - am decis sa alegem un model de mijloc);
- cutie de viteze manuala;
- tractiune integrala (4x4) - 4MOTION;
- dotari de mijloc, ca pornire; (Atentie! masinile cu dotari multe si atractive nu vor fi niciodata ieftine!)
- rulaj in jurul a 160.000 km - 180.000 km, plauzibil pentru o masina cumparata de noua din Romania si rulata in Romania.

Atentie! Rulajul mediu al unei masini in Germania este de aproximativ 30.000-40.000 km/an, dar sunt si exceptii cu 60.000-80.000 sau chiar 90.000 km/an, in special la masinile de companie. Astfel, la o masina populara cum este Passat B6, cu echipare buna si eventual cutie automata, de 7-8 ani vechime, un rulaj de 280.000 km - 400.000 km este perfect normal pentru Germania, pe cand un rulaj de 180.000 km pentru aceeasi masina este de cele mai multe ori fals.  O astfel de masina, cu peste 400.000 km, va fi cumparata foarte ieftin din Germania apoi va fi revanduta in Romania cu un rulaj de 180.000 km la un pret foarte atractiv.

Pretul masinii de noua este de asemenea foarte imporntant, pentru ca putem estima devalorizarea ei.  In cazul unui Passat ca cel de mai sus, calculele arata cam asa:

Atentie! Vorbim de o situatie ideala, in care masina este "sincera", fara probleme si vicii.

- noua, un model ca cel de sus ar fi costat in 2008 , in medie 28.000 Euro la un nivel mediu de echipare.
- dupa aproape 8 ani de utilizare si un rulaj modest de 160.000-180.000 km masina ajunge sa piarda cam 3/5 din valoarea de noua.
- asadar, daca masina ar fi intr-o stare foarte buna, nefiind necesare interventii, fara probleme ascunse sau alte neajunsuri, pretul ei real ar fi acum intre 7.500-8.500 Euro.

Dupa ce am setat filtrele de cautare pe site-urile de specialitate - autovit.ro, olx.ro/auto, bestauto.ro - si am analizat ofertele am putut trage urmatoarele concluzii:

- piata ne ofera undeva la aproape de 20 de masini care se incadreaza;
- preturile incep de la 5.700 Euro si urca pana la 10.500Euro;
- kilometrajul acestora variaza intre 98.000 km si 260.000 km (cu dotari de la "modeste" la "foarte bine dotate");
- desi pretul evaluat mai sus este 7.500-8.500 Euro, "pretul pietei" obtinut prin media preturilor afisate in anunturi este ceva mai redus, ajungand pe la 7.700 Euro.  Nu inseamna ca acesta este cel corect, dovada fiind mijloacele ori factorii care au condus catre diminuarea sa: masini cu probleme vandute la preturi mici, samsarii care trag foarte mult in jos preturile cu masini cu rulajul trucat si asa mai departe.

Ce trebuie sa intelegi este ca, lasand deoparte cazurile in care se supra-apreciaza valoarea produsului, masina aceea care este din 2007, are pretul afisat de 5.700 Euro negociabil si un rulaj declarat de 180.000 km pare prea atractiva pentru a fi si onesta. Nu spun ca cel care cere 10.500 Euro pe cea din 2008 si cu 98.000km este realist. Dar ideea generala pe care vreau sa ti-o sugerez este aceea de a evita "baza" pietei, precum si "varful" acesteia. Ti-am spus deja care ar fi valoarea reala - sau cat mai aproape de ea - a unui model ca cel descris mai sus.

Atentie! In domeniul auto nu exista "pomeni" sau "super ocazii". Daca oferta suna prea frumos sa fie adevarata, sunt 99.99% sanse sa fie o mare teapa.

Asadar, studiaza foarte bine ofertele, filtreaza-le si apoi incepe si contacteaza telefonic vanzatorii. Intreaba-i despre masina, vezi cat sunt de comunicativi, afla tot ce se poate de la ei in caz ca ai semne de intrebare.  Daca tii cont de sfaturile noastre din acest articol si ai setate corect asteptarile vei inlatura din start multe dintre masinile cu probleme si iti vei creste sansele chiar sa gasesti o masina buna.

Atentie! - In cazul in care vanzatorul nu iti raspunde apelurilor, sugerandu-ti sa comunicati doar prin e-mail sau alte forme de comunicare in scris, din diverse motive (lipsa semnal, persoana foarte ocupata, este plecat in alta tara, etc.) sunt foarte mari sansele sa fie vorba de o tentativa de frauda. Acest tip de frauda este unul relativ vechi prin care vanzatorul va incerca sa iti castige increderea cu tot felul de povesti ca apoi sa iti ceara sa dovedesti ca ai bani ca el sa nu faca o deplasare degeaba. Pentru a dovedi ca ai bani ti va spune sa transferi o suma de cateva sute de euro sau chiar mii, prin MoneyGram sau WesternUnion, pe numele unui prieten de-al tau sau a unei rude, si sa le dai apoi numarul de transfer pentru ca ei sa verifice. Tu vei crede ca este o manevra 100% sigura pentru ca banii sunt pe numele prietenului, dar ei vor scoate acesti bani imediat de oriunde din lume, cu un buletin sau pasaport fals. Asa ca evita imediat astfel de discutii si nu trimmite nimanui acte scanate pe email.

Intotdeauna un vanzator onest va face tot posibilul sa te multumeasca si sa iti castige increderea si va discuta cu tine la telefon. 

O alta problema, poate cea mai mare, o constituie suprasaturarea pietei cu masini de import, la preturi mult prea atractive, care arata imepecabil si cu dotari de top. Incearca sa nu pici in plasa. De regula, ce este prea frumos ca sa fie adevarat, chiar nu este! Ieftin si bun nu exista, fiind totodata un non-sens. Nu te lasa dus de nas de catre “samsari”, caci acestia au "doctorat" in "meseria" lor si te pot imbrobodi cu usurinta, mai ales daca te simt ca nu esti priceput.

Din pacate vanzatorii onesti sunt din ce in ce mai rari. Cele mai mari sanse de a gasi o masina cat mai buna o regasesti in vanzatorii particulari, proprietari ai autoturismelor – eventual prim-proprietari care au cumparat masina de noua din showroom.

In consecinta, iti recomand sa-ti indrepti atentia catre o masina cumparata si rulata in Romania, cu istoric in reprezentanta, verificabil. Sunt de regula ceva mai scumpe si poate nu asa de atractive ca dotari precum cele importate. Dar risti mult mai putin.

O alta varianta o reprezinta departamentele de masini rulate ale dealerilor de marca – Das WeltAuto, Tiriac Auto Rulate, BMW Premium Selection si altele asemanatoare. Acestia ofera de regula masini cumparate de noi din reprezentante, rulate o perioada si apoi vandute drept avans pentru una noua. Nu spun ca sunt o varianta sigura si nici ca aici nu poti avea surprize neplacute. Dar iti ofera istoricul complet si garantie pe o perioada de 6-12 luni. Evident, toate acestea te vor costa insa in plus. Asteapta-te la un 10-20% in plus fata de pretul samsarilor si la masini mai putin dotate.

In final, obiectivul tau este sa intocmesti o lista scurta de 3-5 masini pe care sa le vizionezi si sa le ivestighezi in detaliu. Un intrument foarte bun cu care sa incepi este sa comanzi unul dintre rapoartele de istoric auto disponibile pe InspectorAuto care iti pot spune din start daca masina pe care vrei sa o cumperi are incidente ascunse, cat de grave sunt, daca au fost elemente de caroserie revopsite sau raparate sau daca a avut incidente majore in Europa. 

Acest articol face parte din "Ghidul InspectorAuto.ro de cumparare a unei masini second hand in siguranta.". 

Din acest ghid mai fac parte si:

Nu ezita sa ne spui parerile tale ori sa ne adresezi intrebari in aria de comentarii!

1 Comentariu

catalin 4 ianuarie 2016 13:03

Foarte la obiect. Va multumim ca existsati

Lasa un comentariu

Commentariile care contin injurii, un limbaj licentios, instigare la incalcarea legii, la violenta sau ura, vor fi sterse. Ii incurajam pe cititori sa ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate.

Verifica VIN

VIN

Cautare informatii disponibile