Setarea corecta a asteptarilor cand cumparam o masina rulata

Setarea corecta a asteptarilor cand cumparam o masina rulata

Achizitionarea unei masini este un proces cu o mare incarcatura emotionala si, de cele mai multe ori, conduce cumparatorul spre decizii pripite - conform mai multor studii de psihologie a consumatorilor. Decizii sunt luate mai mult cu inima si mai putin cu ratiune. Astfel, ajungem sa cumparam o anumita masina pentru ca arata foarte bine, are multe dotari, miroase a noua, are o anumita culoare sau este o "super ocazie". Dar nu o cumparam pentru ca am verificat istoricul si este curat, ca i-am facut o inspectie tehnica si a iesit “OK”, ca are un raport calitate/pret bun si imi pot permite intretinerea ei pe viitor.

In astfel de situatii argumentele rationale se construiesc in mintea cumparatorului abia dupa ce masina a fost cumparata, cu scopul de a justifica alegerea facuta fata de sine sau fata de ceilalti.

Din pacate pentru cumparatori, vanzatorii de masini rulate experimentati cunosc aceste slabiciuni si le folosesc in vantajul lor atunci cand un cumparator le calca pragul. 

De aceea este foarte important ca procesul de cautare a unei masini sa se desfasoare independent, departe de orice ispita cum ar fi: plimbatul printre masinile dintr-un targ auto, vizita la un dealer auto, discutii cu vanzatorii de masini, sfaturi de la persoane neavizate in domeniu.

Un astfel de mediu curat si neviciat este internetul. El asigura accesul facil la o baza foarte mare de masini de vanzare, asigura idependenta deciziei si ne tine departe de orice ispita care poate sa ne influenteze decizia de cumparare.

Pentru ca cele mai multe probleme pleace de la lipsa de informare si de la asteptarile nerelasite ale cumparatorului, este foarte important ca inainte de a incepe efectiv cautarea masnii pe internet sa ne setam corect si realist asteptarile pentru a reduce din start sansele de a fi pacaliti!

Astfel, ar trebui sa tinem minte urmatoarele 7 aspecte atunci cand cautam o masina rulata:

1) Rulajul mediu al unei masini care circula in Romania este de 10.000-15 000 km/an, acesta crescand spre 30.000-40.000 km/an in cazul masinilor de companie.

2) Rulajul mediu al unei masini adusa din Germania sau Franta este in jur de 30.000-40.000 km/an, dar sunt si exceptii cu 50.000-60.000 km/an. Astfel, la o masina de 6 ani vechime un rulaj de 240.000 km este perfect normal pentru Germania, pe cand un rulaj de 150.000 km pentru aceeasi masina este de cele mai multe ori fals. Citeste si: Este rulajul tot ce contaza la o masina?

3) Pretul masinii second hand este dat de valoarea masinii de noua minus devalorizarea acesteia pana in momentul de fata. Devalorizarea se calculeaza in functie de anii de vechime, starea tehnica si estetica a masinii, dar mai ales de rulaj. O masina cu rulajul mai mic va fi intotdeauna mai scumpa si de aici apetitul vanzatorilor de a da kilometrajul inapoi.

Pentru masinile aduse din Germania, putem face o simpla verificare pe mobile.de, site-ul pe care se tranzactioneaza 90% din masinile din aceasta tara, unde incercam sa cautam o masina similara (marca, model, data primei inmatriculari, motorizare, rulaj si dotari) cu cea pe care vrem sa o cumparam si sa comparam preturile gasite.

Daca pretul pe care il solicita vanzatorul din Romania este mai mic decat cele mai ieftine masini similare din Germania, ar trebui sa ne punem intrebarea fireasca: "De unde a cumparat acest vanzator masina respectiva, daca el reuseste sa o vanda sub pretul celei mai ieftine masini similare din Germania, pret peste care si-a pus si o marja de profit?"

Raspunsul este simplu: Vanzatorul isi permite sa vanda masina mai ieftin pentru ca fie a luat-o cu un rulaj foarte mare si l-a dat inapoi, fie a cumparat masina intr-o stare foarte proasta, a reparat-o (ieftin) si acum o vinde.

4) Daca masina arata impecabil, are dotari de top, un pret atractiv si pe deasupra vanzatorul mai invoca si tot felul de motive pentru a urgenta tranzactia, cum ar fi: nevoia de bani, plecatul din tara, etc...  - toate acestea sunt semne clare ca trebuie sa renuntam la acea masina si sa ne indreptam atentia spre urmatoarea din lista.

Din experienta noastra de peste 10 ani, am constatat ca in domeniul auto nu exista pomeni si de obicei ce suna prea frumos ca sa fie adevarat chiar asa si este - prea frumos ca sa fie adevarat.

5) Sa nu punem mare pret pe o carte de service pentru ca din pacate acestea se pot "fabrica" relativ usor.

6) Sa nu ne lasam influentati de presiunile vanzatorului privind lista lunga de cumparatori care asteapta la usa sau alte urgente diverse. In marea majoritate din cazuri sunt doar tertipuri de vanzator.

 7) Si in final un lucru esential: sa nu ne grabim! Si in acest domeniu, data fiind puternica incarcatura emotionala, graba strica treaba. De aceea este foarte important sa alocam suficient timp pentru procesul de cautare a masinii potrivite. Nu uitati ca 6 din 10 masini au daune ascunse.

Desi cele de mai sus par descurajatoare si ne duc cu gandul ca nu vom gasi niciodata o masina second hand buna, situatia nu este chiar asa de neagra pentru ca sunt sanse mari sa gasim o masina second hand intr-o stare buna daca ne alocam suficient timp pentru cautarea ei si, mai ales, daca ne setam corect asteptarile!

Acest articol face parte din "Ghidul InspectorAuto.ro de cumparare a unei masini second hand in siguranta." . Pentru a fi usor de asimilat si urmarit am decis sa il impartim in mai multe articole tematice care vor fi publicate in perioada urmatoare pe blogul InspectorAuto.ro

Din acest ghid mai fac parte: