Alegerea masinii potrivite in functie de cerinte si scop.

Alegerea masinii potrivite in functie de cerinte si scop.

In functie de nevoi si scopul utilizarii masina iti poate fi cel mai bun partener, daca ai facut o alegere corecta, sau cel mai mare inamic, in cazul unei alegeri neinspirate. Am discutat in articolele precedente despre cum sa iti stabilesti bugetul pentru o masina second hand, despre cum sa iti setezi corect asteptarile pentru a nu cadea in plasa samsarilor si despre cum sa stabilesti caracterul viitoarei tale masini, urmand sa detaliem acum subiectul masinii potrivite in functie de nevoi si scopul utilizarii.

In functie de nevoi si scopul utilizarii putem imparti masinile in 3 mari si generale categorii:

1. Masina de oras daca esti unul dintre soferii ce isi vor conduce masina doar sau preponderent in regim urban.
2. Masina pentru drumuri lungi daca faci calatorii lungi in tara sau in afara ei.
3. Si oras si drumuri lungi daca Imbini ambele "lumi" si conduci in mod regulat atat in regim urban, cat si in regim extraurban.

Acestea sunt categoriile generale. Bineinteles, exista diverse segmentari si disecari ale acestori mari categorii. De aceea, le vom parcurge mai pe larg in randurile care urmeaza pentru ca apoi tu sa apreciezi singur unde te incadrezi.

1. Masina pentru uz preponderent sau strict in regim urban.

Cum masina reprezinta astazi pentru marea majoritate dintre noi o extensie a propriei persoane, de nelipsit in viata cotidiana, ne vom indrepta atentia pentru inceput asupra primei categorii si anume masina destinata soferului de oras.

Asadar, daca apreciezi ca drumurile tale sunt in general reprezentate de drumuri tip acasa-serviciu-acasa, catre scoala copiilor, hypermarket-ul preferat ori mici si diverse deplasari urbane, este clar: Esti un sofer de oras.

In acest caz cea mai potrivita masina pentru tine este una "citadina". Vorbim aici de o masina de dimensiuni mici, usor de manevrat in mediul urban, aglomerat, si, nu in ultimul rand, facil de parcat. Cat despre motor, acesta ar trebui sa fie unul pe benzina. Nu te lasa intimidat de dimensiunile reduse ale masinilor din aceasta clasa, denumita generic "clasa mica". Cele in 5 usi iti ofera spatiu suficient pentru tine si prietenii tai, de cele mai multe ori incusiv portbagajul fiind unul neasteptat de incapator. Daca ai o familie cu copil/copii, este bine sa stii ca in masinile din clasa mica de regula este dificil sa inghesui un carucior pentru copii, dar nu imposibil. Asa ca. din nou, evalueaza-ti bine situatia urmarind articolul in continuare.

E drept, de multe ori, tipul acesta de masini se incadreaza la categoria "autoturismelor de buget". Aceasta e o veste buna pentru ca vei avea un cost de achizitie relativ scazut, dar in contrapartida trebuie sa te astepti la utilizarea unor materiale de o calitate inferioara, dotari modeste si motorizari nu tocmai performante. Dar tocmai asta este si ideea. Pentru deplasari urbane, rapide, nu ai nevoie de mai mult. Orice "moft" in plus atrage costuri si ar trebui sa te intrebi: Oare merita?

Noi consideram ca NU si te incurajam sa te orientezi catre o astfel de masina, atata timp cat esti si tu constient ca ti se potriveste si ca nu vei avea nevoie de mai mult.

Cat despre piata auto si ce ofera in materie de "citadine" vei avea linistit de unde sa alegi. Poti arunca un ochi la:

  • Opel Corsa - O masina cunoscuta si laudata in cadrul clasei din care face parte, la nivel european. Motoarele pe benzina sunt simple, nu foarte sprintene, ce-i drept (comparativ cu ce ofera competitorii), iar consumul este acceptabil. Masina iti ofera un sentiment general de robustete si un confort mediu spre bun pe drumurile oraselor din Romania.
  • Skoda Fabia, Seat Ibiza ori Volkswagen Polo - Le-am trecut pe toate impreuna deoarece impart aceeasi platforma tehnica in proportie de 90%. Sunt masini germane la origine, foarte cunsocute si iubite de catre noi, romanii. Alegerea o faci un functie de gusturi si buget, Polo fiind cel mai scump, dar si cel mai dichisit dintre cele trei.
  • Renault Clio - O masina des intalnita la flote business si nu numai. In ciuda parerii relativ proaste a romanilor despre masinile frantuzesti, citadinele frantuzesti se dovedesc a fi alegeri inspirate.
  • Ford Fiesta – E bine inchegata si este o referinta in segment din multe puncte de vedere, in special prin prisma modului antrenant in care se conduce. Motoarele turbo pe benzina din gama “EcoBoost” sunt multi-premiate si isi fac treaba cu brio pe o caroserie relativ usoara.
  • Peugeot 207/208 si Citroen C3 – La fel ca si in cazul Renault-ului, dar parca ceva mai bine facute, in special Citroen.
  • Dacia Sandero –  “Pe dedesubt” imparte multe componente cu varul frantuzesc, Clio. Este mai ieftina din toate punctele de vedere, dar pentru oras este o alegere buna daca sigla nu conteaza prea tare pentru tine.
  • Hyundai i20 – Coreenii au inceput sa fie tare competitivi. Precum si in cazul masinilor japoneze, fiabilitatea este sporita, iar garantia de regula este mai lunga decat la modelele concurente. La design nu exceleaza, dar pentru o citadina designul conteaza mai putin.
  • Honda Jazz / Toyota Yaris / Mazda2 – Masini mici, de oras si japoneze. Fiabile, dar "plasticoase", scumpute.

Oricare dintre cele de mai sus poate reprezenta o masina cat se poate de OK. Preferintele si bugetul le pot insa diferentia. Bugetul mediu pentru achizionarea unui exemplar din cele de mai sus este de 4.500-5.500 Euro pentru o masina veche de 3-5 ani.

Insa, daca vrei totusi ceva care sa nu fie atat de banal, poti opta pentru o versiune mai sportiva, fie a modelelor amintite mai sus, fie modele individuale:

  • Polo GTI, Seat Ibiza FR/Cupra, Skoda Fabia RS
  • Peugeot 207 RC
  • Citroen DS3
  • Opel Corsa OPC/Opel Adam
  • Renault Clio R.S.
  • MINI Cooper/Cooper S

Aceste "jucarii pentru baietii mari", cu puteri de 190 Cai Putere in medie, iti vor oferi cu siguranta plusul de care vei avea nevoie in materie de putere, manevrabilitate si, de ce nu, acel "wow factor" sau evidentiere. Dar totul la un cost mai ridicat, pretul de achizitie mediu pentru o astfel de masina, veche de 3-5 ani, fiind de cel putin 10.000 Euro. La aceasta suma adaugi si costurile mai mari aferente consumului de carburant (sensibil mai mare), a pieselor mai scumpe si, in general, a costurilor de intretinere sporite per ansamblu.

"Dar eu nu vreau masina mica! Chiar daca circul in oras, vreau totusi confort, spatiu si siguranta!"

Bineinteles, faptul ca circuli doar in mediul urban (sau preponderent in oras) nu te "condamna" automat la a detine si conduce strict o masina mica, de oras. Poti conduce ce vrei, ce iti permiti la urma urmei.

Daca familia ta este mai numeroasa sau pur si simplu simti nevoia de o masina care-ti poate oferi un spatiu generos si un confort sporit, atunci uita-te la una sau doua clase mai sus. Uita-te catre un hatchback din clasa urmatoare. Sau, daca vrei si mai mult, catre o berlina mai mica. Acestea isi vor indeplini cu brio si sarcinile implicite ale unei calatorii extraurbane pe care le vei face probabil in vacante ori concedii.

Aici ai foarte multe variante. Si din nou, bugetul este cel care te va ajuta sa te decizi, filtrand practic oferta pietei folosind criteriul bugetului.

Ce variante ai? Presupunand ca dispui de o suma bunicica pe care vrei s-o cheltuiesti pe viitoarea masina, sa zicem 10.000-12.000 Euro si ca te uiti doar dupa masini care sa nu fie mai vechi de 5-6 ani.

Sa le luam pe rand. Daca te-ai hotarat la un hatchback din clasa urmatoare (compacta), ai putea sa ai in vedere urmatoarele masini second hand:

  • Volkswagen Golf - Stereotipul clasei si poate chiar si liderul ei. O masina foarte cunsocuta, apreciata si dorita. Dar atentie! Pe cat este de dorita, pe atat de greu este de gasit una in stare buna, aceasta fiind preferata de samsarii de masini pentru ca se vinde repede si cu profituri mari. Atentie la masinile Ferchezuite si la faptul ca 60% din masinile vandute pe internet au incidente ascunse.
  • SEAT Leon - Imparte platforma tehnica cu Golf in proportie de 90%.
  • Opel Astra – Este o masina aratoasa, dar mai grea decat restul din segmentul compact. Asadar motoarele "muncesc" mai mult, consumul creste. In schimb masina este comfortabila si spatioasa.
  • Ford Focus – Dinamica foarte buna in aceasta clasa, la paritate cu Volkswagen Golf, motoarele sunt fiabile, designul modern si pretul competitiv.
  • Renault Megane – Mai stii ce spuneam mai sus despre masinile frantuzesti? Preturile pe piata second hand sunt accesibile si oferta este bogata.
  • Peugeot 308/Citroen C4 - Masini decente si cu preturi bune, cu motoare fiabile si relativ economice, dar cu suspensii cam dure si mai galagioase fata de restul masinilor comparabile.
  • Toyota Auris – Cand ne gandim la japonezi parca ne trece prin minte involuntar si cuvantul cheie: "fiabilitate". El vine la pachet cu mult plastic iefin la interior si cu pretul mai ridicat de achizitie si intretinere.
  • Hyundai i30/Kia c'eed - masini bune, dar mai putin cautate pe piata second hand, asa ca le puteti gasi la preturi bune.
  • Honda Civic - Japoneza cu design sportiv si indraznet, cu motorizari economice si pret bun pe piata second hand, dar la fel de plina de plastic aparent ieftin, ca majoritatea masinilor japoneze.

Apoi, te poti orienta catre o berlina mai mica, care de regula sunt variantele alungite ale hatchback-urilor de mai devreme. Vezi aici:

  • Opel Astra Sedan
  • Ford Focus Sedan
  • Volkswagen Jetta
  • Toyota Corolla
  • Honda Civic Sedan
  • Skoda Octavia
  • Renault Fluence
  • Dacia Logan
  • Skoda Rapid
  • Peugeot 301

Si aici, ca si in cazul citadinelor, alegerea o faci in functie de propriile gusturi si de buget. Incearca-le, vezi care ti se potriveste.

Acestea ar fi categoriile de masini si o parte din modelele implicite pe care noi ti le putem recomanda ca fiind pretabile unei utilizari preponderent ori strict urbane.

In concluzie, inca o data iti recomandam sa iti analizezi si evaluezi foarte bine cerintele pentru ca te va ajuta foarte mult sa iti restrangi lista de optiuni si sa iti gasesti masina potrivita.

Nu in ultimul rand, nu uita ca pentru a cumpara o masina second hand in stare buna este necesara setarea corecta a asteptarilor  si verificarea masinii inainte de cumparare pentru a te asigura ca nu cumperi o masina cu vicii ascunse.

2. Masina pentru circulat preponderent extraurban.

Daca esti de partea cealalta a baricadei, circuland preponderent extraurban, atunci lucrurile in cazul tau se schimba. Insusi termenul extraurban te duce cu gandul imediat la un numar de kilometri considerabil.

Iar pentru un numar mare de kilometri, adunat anual, categoric ai nevoie de o masina pe motorina, implicit de un motor turbo-diesel.

Da, bine, dar de ce?

Pentru ca motoarele turbo-diesel, in principiu, pentru asta au fost concepute si adaptate ori imbunatatite de-a lungul anilor. Diesel-ul iti ofera cel mai bine cele doua principii: 1) rulare de croaziera optima; 2) cuplu mare dezvoltat de la turatii reduse si pe o plaja generoasa si consum redus de carburant.

Asadar, daca stii ca nevoile tale te imping la a parcurge mai mult de 25.000-30.000 km pe an, nu se mai renteaza un motor clasic pe benzina. Strict din pricina consumului – care poate ajunge cu pana la 30-35% mai mare (transpus in litri am putea vorbi de diferente cuprinse intre 2-5 litri/100 km) decat in cazul unui motor de o putere echivalenta, pe motorina. Apoi, diesel-ul este si mai comfortabil la viteze mari, zgomotul produs de motor care patrunde in habitaclu fiind mai redus.

Un aspect de care ar trebui sa tii cont este dimensiunea propriu-zisa a masinii, ori clasa din care aceasta face parte. La drum intins ai nevoie de confort, stabilitate si siguranta sporite. Astfel, o masina din clasa mica nu ar fi indicata.

De aceea noi iti recomandam sa iti indrepti atentia catre o masina cel putin din clasa hatchback-urilor in cazul in care nu ai nevoie de un portbagaj generos.

De asemenea, iti recomandam o motorizare de circa 130-140 Cai Putere (sau mai mult) pentru a beneficia de rezerve de putere pentru efectuarea depasirilor in siguranta si pentru a obtine un consum cat mai bun.

Mai departe, in functie de bugetul de care dispui si de nevoile ori preferintele tale in materie de spatiu, tipul de tractiune ori gradul de confort poti opta intre o masina de buget – Opel, Renault, Hyundai, Skoda, Ford, Peugeot - o masina de mijloc - Volkswagen, Honda, Mazda - ori o masina premium – Mercedes-Benz, BMW, Audi, Lexus, Jaguar.

Iti prezentam mai jos cateva modele preferate si apreciate, pe care sa le ai drept repere, in functie de buget si clasa:

  • Volkswagen Passat – Campionul pietei second hand in Romania si, in acelasi timp, "painea" samsarilor autohtoni. Astfel, pe cat de OK este masina, pe atat de mare e riscul de a te lipi de o teapa de prima clasa. Verifica bine masina care iti atrage atentia si apeleaza preferabil la un specialist.
  • Skoda Superb – Imparte platforma cu Passat, oferind totodata un spatiu mai generos si un confort mai bun. Si, culmea, toate acestea la un pret mai bun.
  • Ford Mondeo – Dinamica foarte buna, motoare decente. Calitatea interiorului este insa sub cele de mai sus.
  • Honda Accord/Toyota Avensis/Mazda 6 – Japoneze veritabile, fiabile. Tine de gust pe care dintre cele trei o preferi.
  • Opel Insignia – Ca si in cazul Opel Astra, masa este mai mare fata de competitorii din clasa, motoarele sale fiind usor depasite de situatie. Din cauza aceasta consuma cam mult si nici nu ofera o dinamica conform asteptarilor.

Ai mai multi bani de cheltuit? Atunci ia aminte si de:

  • Audi A4 sau A6,
  • BMW Seria 3 sau BMW Seria 5,
  • Mercedes-Benz Clasa C sau Mercedes-Benz Clasa E

Pe oricare dintre acestea o vei alege iti va oferi mai mult decat cele prezentate anterior. Bineinteles, la alte costuri, de la pret de achizitie pana la cheltuielile de intretinere si exploatare. Totul tine de tine si de puterea ta financiara.

Consideri ca ai nevoie si de 4x4? Atunci, piata are ce sa-ti ofere in materie de SUV-uri. De la Volkswagen Tiguan, Skoda Yeti, Ford Kuga, Hyundai ix35 ori Hyundai Santa Fe si pana la Volkswagen Touareg, BMW X5, Audi Q7 si asa mai departe.

Chiar esti de parere ca ai nevoie de o masina atat de mare, grea si gurmanda? E drept, vei avea un comfort sporit si o prestanta pe masura. Dar nu uita ca poti gasi tractiune integrala si pe multe dintre berlinele amintite mai devreme.

Daca esti familist convins ori ai de multe ori companie la drum si/sau bagaje multe, poti arucna un ochi si la clasa monovolumelor. Vorbim aici de Volkswagen Sharan, Volkswagen Touran, Ford S-MAX, Renault Espace, Renault Scenic si altele.

3. Consideri ca nu te incadrezi la niciuna din cele doua situatii prezentate mai sus? Atunci alege ceva care sa le suplineasca pe amandoua.

Deci masina o vei folosi atat in regim urban, cat si extra-urban. Hai sa vorbim atunci de doua situatii ori ipoteze diferite:

a)  Vei circula in regim mixt in limita a 15.000-20.000 km pe an.
In acest caz ar fi recomandat sa te orientezi catre un motor pe benzina, diferenta de pret si costuri de exploatare si intretinere nejustificandu-se pentru acest rulaj anual. Iti ramane practic doar sa iti stabilesti nivelul de spatiu, confort, putere si de ce nu, dimensiunea generala a viitoarei masini.

Asadar, esti singur, masina o vei conduce doar tu, cu pasageri doar ocazional, ori esti casatorit si ai si un copil. Atunci pentru tine suficient ar fi un hatchback dintre cele enumerate si prezentate pe scurt mai sus.

Ai o familie mai mare sau obisnuiesti sa iei dupa tine prieteni si bagaje numeroase, atunci orienteaza-te catre o berlina medie sau mare, varianta lor break ori un monovolum, totul dupa preferinte, gust ori buget.

Ai o casa la munte, mergi des pe drumuri mai dificile si laturalnice? Opteaza eventual pentru o masina care are si optiunea de tractiune integrala. SUV-urile, in cazul acesta, nu sunt rentabile din punct de vedere al costurilor – asigurari, impozit, consum, cheltuieli de exploatare si intretinere.

b. Vei circula in regim mixt peste 25.000 km pe an.
Atunci iti recomandam acelasi lucru ca si inainte, doar ca acompaniata de un motor pe motorina.

Acestea sunt recomandarile noastre. Speram ca te pot ajuta sa iti gasesti mai usor masina perfecta pentru tine.

Acest articol face parte din "Ghidul InspectorAuto.ro de cumparare a unei masini second hand in siguranta.". 

Din acest ghid mai fac parte si:

Ai intrebari ori sugestii? Nu ezita sa ni le adresezi in aria de comentarii!